Flere kontraktansatte, lavere løn og mere fleksible arbejdstider. Det er hovedingredienserne i den plan, der skal redde SAS. Det vurderer Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.
- Medarbejderne i SAS er godt klar over, at de ikke kan blive ved med at arbejde på markant bedre vilkår end alle andre i branchen, siger han til Avisen.dk.
SAS offentliggjorde tidligere i dag sit årsregnskab for 2013/14 og en redningsplan, der går ud på at spare 1,6 milliarder danske kroner frem mod 2017.
Pengene skal blandt andet findes ved at fyre 300 administrative medarbejdere. Det blev allerede meldt ud i juni, og der kommer ikke flere fyringsrunder, siger SAS's pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen, til Avisen.dk.
- Vi skal gennemføre en række initiativer i hele virksomheden, men der er ikke lagt op til yderligere fyringer, siger hun.
Billigere medarbejdere
Selvom der ikke er udsigt til fyringer, kan medarbejderne i SAS se frem til store forandringer i den kommende tid.
130 piloter og et endnu ukendt antal kabinepersonale rykker med over i flyselskabet Cimber, som SAS opkøbte for to uger siden.
- Hele ideen med det er jo, at man ikke skal have færre medarbejdere, men at de medarbejdere, der er, skal gå til billigere lønninger, siger Jacob Pedersen.
Samtidig har SAS udliciteret rengøringen af flyvemaskinerne i København og håndteringen af bagagen og check-in i Aalborg og Århus Lufthavn.
- Når medarbejderne flyttes over i andre selskaber, får de også nogle andre forhold. Det vil i første omgang være løn og arbejdsvilkår, de vil komme til at mærke det på, vurderer han.
Mere fleksible og smarte
SAS har længe haft planer om at udlicitere håndteringen af bagage og check-in i Københavns Lufthavn.
Det er stadig planen, men indtil det lykkes, har de lavet en ny aftale med medarbejderne.
- Det er et spørgsmål om at arbejde smartere og få flere løstansatte, der hurtigt kan kaldes ind, så det ikke er de dyre faste medarbejdere, der kommer til at stå for det hele, siger Jacob Pedersen.
Han vurderer, at SAS-medarbejderne er klar til at give flere indrømmelser.
- Det ville være en kamel på størrelse med Storebæltsbroen at sluge, hvis de skulle ned på de vilkår, som medarbejderne i lavprisselskaberne arbejder under. Så langt tror jeg ikke, man kommer i denne omgang, men det er åbenlyst den retning, SAS ønsker at gå, siger han.