Har du glemt at læse 'det med småt', da du bestilte en prøvepakke - eller har postbuddet leveret en vare, du aldrig klikkede 'godkend' til?
Så er det med at gøre afsenderen opmærksom på, at du ikke har indgået en aftale om at købe den vare, du har fået tilsendt.
Forbrugerombudsmanden får mange henvendelser fra forbrugere, der har modtaget uventede regninger og fakturaer for bestillinger og køb på nettet.
- Vi ved, at dette problem stadig eksisterer. Virksomhederne er snu, og de finder på nye måder at tjene penge, siger fuldmægtig Mette Saabye Maaløe fra Forbrugerombudsmanden.
Som forbruger skal man være opmærksom på, at hvis man er inde på en side med et fantastisk tilbud, noget der er gratis eller ekstremt billigt, så skal man også holde øje med 'det med småt.'
- Vi ved, at det er tit i forbindelse med en bestilling, hvor man tror, man siger ja til en prøvepakke, og så viser det sig, at man i virkeligheden har sagt ja tak til et løbende abonnement eller aftale, siger Mette Saabye Maaløe
Et typisk eksempel er en forbruger, der har bestilt et tilbud til en krone plus forsendelse, men oplever, at der er trukket 399 kroner på kontoen.
Hos Dansk Erhverv opfordrer chefkonsulent Bo Dalsgaard køberne til at sætte sig grundigt ind i, hvad det er, de er ved at bestille.
- Hvis forbrugerne er sikre på, at de ikke har indgået en aftale med den erhvervsdrivende, er det bedste råd straks at klage til den erhvervsdrivende og bede om dokumentation for, at der er indgået en gyldig aftale.
Kan den erhvervsdrivende ikke dokumentere, at der er indgået en gyldig aftale, bør forbrugerne nægte at betale den fremsendte faktura og eventuelt spærre for fremtidige betalinger, lyder det fra Dansk Erhverv.
Sådan gør du, hvis uheldet er ude:
Har du modtaget en opkrævning uden at have bestilt varen?
Skriv hurtigst muligt til virksomheden (og til det inkassobureau, der evt. opkræver betalingen). Oplys, at der ikke vil blive betalt for forsendelserne, medmindre virksomheden dokumenterer, at der er indgået en aftale. Husk at gemme dokumentation for indsigelsen!
Har du bestilt en prøvepakke, men bliver ved med at modtage pakker?
Samme fremgangsmåde som i ovenstående råd. Men du skal tilkendegive, at du kun har bestilt en prøvepakke, men stadigvæk modtager pakker. Igen - husk at gemme dokumentation for indsigelsen.
Har du forsøgt at kontakte virksomheden uden held?
Hvis du ikke kan få kontakt til virksomheden, er det vigtigt, at du kan bevise, at du har forsøgt. Derfor er det en god idé altid at henvende sig skriftligt (evt. på e-mail) til virksomheden og gemme en kopi af henvendelsen og desuden dobbelttjekke, at henvendelsen er sendt til den rigtige adresse.
Har du betalt for nogle af produkterne eller en ydelse, som du modtager, men uden at have bestilt noget?
Som udgangspunkt kan du kræve pengene tilbagebetalt. I praksis kan det dog være meget vanskeligt at få pengene tilbage, hvis den erhvervsdrivende ikke vil tilbagebetale dem frivilligt. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du har valgt at betale regningen uden samtidig at gøre indsigelser, kan du blive anset for at have indgået en stiltiende aftale.
Skal du returnere pakker, du har modtaget, men aldrig bestilt?
Du er ikke forpligtet til at returnere pakkerne. Det kan dog være en god idé at skrive til den erhvervsdrivende og oplyse, at du har modtaget en uanmodet pakke, som kan afhentes på din adresse. Hvis du har indgået en aftale om fremsendelsen af en pakke, og du herefter udnytter en fortrydelsesret, vil du derimod som udgangspunkt skulle returnere pakken til den erhvervsdrivende.
Kilde: Forbrugerombudsmanden.dk.
/ritzau/FOKUS