Sådan fungerer DSB-kontrakten
Langt om længe er politikerne på vej til at aftale rammerne for en ny kontrakt mellem DSB og staten.
Det forventes, at der falder en ny aftale på plads mellem staten og DSB tirsdag aften.
Det forventes, at der falder en ny aftale på plads mellem staten og DSB tirsdag aften. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


Tirsdag aftens ventes der at falde en aftale på plads mellem regeringen, Enhedslisten og SF om en ny trafikkontrakt med DSB

Her kan du blive klogere på, hvordan sådan en kontrakt fungerer:

* Rammerne for togtrafikken fastsættes i en række trafikkontrakter mellem staten og de selskaber, der udfører kørslen.

* Som den suverænt største spiller på det danske jernbanenet har DSB en række kontrakter med staten, som varetages af Transportministeriet.

* Kontrakterne fastsætter blandt andet omfanget af kørslen og målene for forsinkelser og aflysninger.

* De nuværende kontrakter trådte i kraft 1. januar 2005 og udløb officielt 31. december 2014. De er dog forlænget, indtil en ny aftale er på plads og højest et år.

* I 2014 gav kontrakterne en betaling på 4,095 milliarder kroner for de danske aktiviteter, svarende til 36 procent af selskabets samlede omsætning. Til sammenligning lagde passagererne 5,186 milliarder kroner i kassen.

Kilde: DSB, m.fl.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.