Sådan begrænser du jetlag efter rejsen
Tænk dig om, inden du booker flybilletten. Med den rette billet og de rette teknikker kommer du hurtigere over jetlag og får en bedre ferie.
Jetlag kender de fleste fra oversøiske rejser. Vil man slippe af med jetlag hurtigst muligt, er det en god idé at ankomme om formiddagen.
Jetlag kender de fleste fra oversøiske rejser. Vil man slippe af med jetlag hurtigst muligt, er det en god idé at ankomme om formiddagen. Foto: Diego Cervo/colourbox/free


Når rejsen går uden for Europa, krydser vi ikke bare kontinenter og oceaner. Vi krydser også tidszoner, og det kan være en udfordring for de fleste, der får problemer med døgnrytmen.

Med andre ord får man jetlag, der kort fortalt er forskellen mellem kroppens indre ur og den tidszone, man befinder dig i. Det man også kalder den sociale tid.

Der er flere råd, du kan følge for at komme dig hurtigere over dit jetlag. En af metoderne foregår allerede, når du bestiller flybilletten.

For det er nemlig ikke ligegyldigt, hvornår på dagen du flyver. Eller rettere hvornår du ankommer, siger søvnspecialist og leder af det private søvninstitut ScanSleep, Torben Jager Petersen.

- Det er bedst at ankomme om formiddagen. Så holder dagen dig kørende, og så kan du bedre gå i seng på den nye lokale tid. Dermed er sandsynligheden for, at du hurtigere tilpasser dig den nye tid større, siger han.

Årsagen, til at formiddagen er det bedste tidspunkt at ankomme på, er simpelthen den mængde af lys, man bliver udsat for.

Lys er nemlig den største faktor, når det kommer til ens døgnrytme, fastslår Mikael Rasmussen, søvnkonsulent og medforfatter til bogen "Sov godt, hele natten'.

- Jo mere lys jo bedre. Det synkroniserer døgnrytmen, så man hurtigere kan komme ind i den tidszone, man nu engang er i, siger han.

En anden ting, der sammen med lyset også influerer på døgnrytmen, er spisetiderne. Derfor er det ifølge Torben Jager Petersen en god idé at sætte sit ur til ankomsttidszonen, så snart man kommer om bord på flyveren, og leve, som om man allerede var ankommet.

- Det er rigtig svært, men det kan være godt at springe et måltid på flyveren over, hvis det eksempelvis er midt på natten på ens ankomststed, uddyber Torben Jager Petersen.

Det synspunkt er Mikael Rasmussen er enig i, men han mener faktisk, man bør gå skridtet videre og droppe al spisning på den lange flyvetur.

- Man har fundet ud af, at man faktisk kan resætte ens døgnrytme ved ikke at spise i mange timer. Det kan være en hjælp for nogen, slår Mikael Rasmussen fast.

Fakta: Gode råd om jetlag:

- Ankom om formiddagen. Det giver størst mulighed for mest muligt lys.

- Det er nemmest for de fleste at flyve mod vest. Sværest mod øst.

- Rejser du mod vest så gå en time senere i seng dagene op til turen. Rejser du mod øst, så find sengen en time før normalt dagene op til.

- Undlad at spise på flyveren eller spis kun på tidspunkter, som er spisetider på destinationen.

- Indstil dit ur og telefon til tidszonen, du ankommer til, allerede når du indleder flyveturen.

Kilde: Søvnspecialist Torben Jager Petersen og søvnkonsulent Mikael Rasmussen.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.