S: Vi kan ikke love togsæder til alle
Socialdemokraterne vil ikke love, at Forbrugerrådets ønsker til DSB kan realiseres, men Venstre er positive.
Forbrugerrådet Tænk ønsker, at DSB skal betale bod, hvis kundetilfredsheden er for lav, eller der ikke er det aftalte antal siddepladser i togene.
Forbrugerrådet Tænk ønsker, at DSB skal betale bod, hvis kundetilfredsheden er for lav, eller der ikke er det aftalte antal siddepladser i togene. Foto: VAN NORDE ERNST/POLFOTO


Det er en sympatisk tanke, når Forbrugerrådet Tænk fremover vil måle kvaliteten af DSB's service på kundetilfredshed og antallet af siddepladser.

Men det kan blive dyrt og svært at omsætte til virkelighed, mener Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn.

- Det er nogle utroligt sympatiske tanker, men vi er i en situation, hvor der ikke kommer flere, men færre penge til at få det hele til at hænge sammen, siger han til Ritzau.

Forbrugerrådet har henvendt sig til Prehns partifælde, transportminister Magnus Heunicke (S), som i den kommende tid sidder for bordenden i de politiske forhandlinger om en ny kontrakt mellem DSB og staten.

Organisationen ønsker, at jernbaneselskabet skal betale bod, hvis kundetilfredsheden er for lav, eller der ikke er det aftalte antal siddepladser i togene.

- Spørgsmålet er, om det er realistisk ud fra en økonomisk betragtning at opstille sådanne mål. Det kan jeg ikke love, advarer Rasmus Prehn og uddyber:

- Vi har et kæmpestort problem med at sikre siddepladser til alle, så når Forbrugerrådet lægger op til, at man nærmest skal give folk garanti for, at de kan få en siddeplads, så har jeg stor sympati for det, men det giver ingen mening at love det.

Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, har også forbehold over for forslag.

- Vi skal se på, hvor langt vi skal ned i detaljeringsgraden, men overordnet set, er jeg enig i, at vi skal lave kollektiv trafik for passagerernes skyld og ikke for DSB's eller min skyld, siger han.

Hos Venstre er trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen mere optimistisk.

- Det er en spændende tanke, at kontrakten skal tage højde for passagerernes tilfredshed. Det har man erfaringer med fra busdriften i Sverige, hvor det er et parameter i forhold til betalingen til operatøren, siger han.

Kristian Pihl Lorentzen mener, at tiltag, som det Forbrugerrådet foreslår, er nødvendige.

- Hvis vi vil have flere til at tage toget, og det vil vi gerne, så er vi nødt til at hæve passagerernes tilfredshed, konstaterer han og påpeger:

- Tilliden til DSB kan lige nu ligge på et meget lille sted, men det her kan være med til at hæve jernbanens generelle omdømme.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.