Risiko for demens: Sådan nedsætter du den
Demens er frygtet af mange danskere. Ved at holde dig mentalt aktiv nedsætter du risikoen markant.
Undersøgelser peger på, at social aktivitet kan være med til at nedsætte risikoen for demens.
Undersøgelser peger på, at social aktivitet kan være med til at nedsætte risikoen for demens. Foto: Davali Philip/DAVALI PHILIP


Hvor ligger nøglerne? Hvornår blev der sidst købt mælk? Hedder det yngste barnebarn Louise eller Julie?

For mange midaldrende og ældre danskere er frygten for at glemme et alt for ægte mareridt.

Men selv om vi alle potentielt kan udvikle demens i alderdommen, kan vi, mens vi stadig er raske, aktivt bekæmpe den frygtede sygdom, fortæller Kasper Jørgensen, der er neuropsykolog ved Dansk Videnscenter for Demens.

- Man kan nedsætte risikoen for demens ved at være mentalt aktiv, siger han.

Det er Steen Hasselbalch, som er professor i kognitiv neurologi og demenssygdomme og overlæge på Neurocenteret ved Rigshospitalet, enig i.

- Jo mere du bruger din hjerne, jo stærkere er den, og jo sværere er det for alzheimerforandringer at bryde igennem, siger han.

I Danmark bliver fem til seks procent af folk over 60 ramt af demens. Når man er fyldt 90, stiger risikoen til mellem 30 og 40 procent.

Det er påvist, at folk med længere videregående uddannelser har mindre risiko for at udvikle demens, når de kommer op i årene.

- Når ens arbejde er mentalt afvekslende, er det hele hjernen, man bruger: Planlægning, overblik og sprog, forklarer Kasper Jørgensen.

Men om det er på grund af den øgede hjerneaktivitet i løbet af arbejdsdagen eller generel bedre viden om en sund livsstil, kan eksperterne ikke udtale sig om.

En usund livsstil øger nemlig også risikoen for demens. Det gælder både kost og rygning, men i særlig høj grad også fysisk aktivitet.

Alzheimers sygdom, som er ansvarlig for cirka to ud af tre demenstilfælde i Danmark, rammer nemlig især hjernens hippocampus, som styrer indlæring og hukommelse.

Det er påvist, at fysisk aktivitet danner nye celler i hippocampus, der sidder ved vores tindinger. Derfor bliver man altså mere modstandsdygtig overfor Alzheimers, hvis man husker at være fysisk aktiv.

Du har måske hørt, at du kan holde hjernen aktiv ved eksempelvis at løse en sudoku. Men det er der intet videnskabeligt bevis for, siger Steen Hasselbalch.

- Hvis du løser mange sudoku, bliver du sikkert god til at løse sudoku. Men der er intet videnskabeligt belæg for, at det mindsker risikoen for demens eller forbedrer kognitive evner, siger han.

Undersøgelser peger derimod på, at især social aktivitet stimulerer mentaliteten så meget, at det kan være med til at nedsætte risikoen for demens. Eksperterne mener, at det formentlig er lige så godt som at give sig i kast med en ny uddannelse.

- Interaktion med andre mennesker giver en masse mental stimulation. Så man behøver altså ikke gå på folkeuniversitetet. Egentlig skal man bare gøre det, man synes er mest interessant, siger Kasper Jørgensen.

 

Dette kan du gøre for at nedsætte risikoen for demens:
  • Lad være med at ryge
  • Vær fysisk aktiv
  • Spil på et instrument
  • Engager dig i foreningsarbejde eller vær på anden vis socialt aktiv

 

Kilde: Videnscenter for Demens

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.