Psykolog: Misundelse på jobbet minder om søskendejalousi
42 procent af danskerne er misundelige på kollegaer på arbejdspladsen. Følelserne bag trækker spor tilbage til barndommen, siger fremtræden erhvervspsykolog.
Gennemsigtig ledelse kan afhjælpe misundelse på arbejdspladsen.
Gennemsigtig ledelse kan afhjælpe misundelse på arbejdspladsen. Foto: Flemming Leitorp/Matzau Erhvervspsykologer


Når du står og hvisker ved kontorets kaffeautomat over, hvor uretfærdigt det er, at du blev forbigået, da der skulle fordeles lønforhøjelser, så er det ikke meget anderledes end det stik i hjertet, du følte juleaften, da mor endnu en gang placerede mandlen i din lillesøsters skål med risalamande. Det siger erhvervspsykolog Majken Matzau.
- Psykologisk tapper det ind i vores selvværd. En arbejdsplads, hvor man arbejder tæt, er på mange måder som en familie. Det svarer lidt til, hvis man har en søskendeflok på tre, og forældrene forskelsbehandler. Det er følelsen af, at din søster fik et større værelse eller fik mere opmærksomhed. Alle de her mekanismer går i gang med ens kollegaer på arbejdspladsen. Derfor er følelserne så stærke, siger Majken Matzau.
Avisen.dk kan i dag skrive, at 42 procent af danskerne føler misundelse på arbejdspladsen. Det er især, når chefen giver visse medarbejdere meget ros eller fordele i form af mere løn og fleksible arbejdstider, at misundelses grønne ansigt titter frem.
- Noget af det, som kan skabe rigtig meget splid, er, hvis virksomheden har en bestemt karrierevej, hvor nogle bliver udnævnt til specialist eller ledere. Det kan også handle om bonus, lønforhøjelse eller ekstra ferie. Det sætter enorme følelser i gang hos andre medarbejdere, siger Majken Matzau.

Gennemsigtighed løser det i opløbet

I hverdagen behandler Majken Matzau mange patienter, der tumler med jalousi på arbejdspladsen. Over tid kan det sætte sig fast og nage. Det skaber et frygteligt arbejdsmiljø og i yderste konsekvens kan det resultere i, at medarbejderen siger op. Det er ifølge Majken Matzau ikke et nyt fænomen, men det er vigtigt at tage i opløbet både for den enkeltes trivsel, men også hvis man som leder vil sikre en effektiv arbejdsplads.
- På ledelsesplan handler det om, at man skal gøre det gennemsigtigt, hvorfor den ene får anerkendelse eller lønforhøjelse. Det skal være tydeligt og konkret, så der ikke opstår fantasier. Der er for eksempel ikke et problem med en sælger, der sælger vildt meget og bliver månedens medarbejder, for det er ærligt spil, hvor man konkret kan måle den bedre performance på jobbet, siger erhvervspsykologen.

Kan ende med opsigelse

Hvis dine ledere ikke forklarer, hvorfor visse medarbejdere får fordele, så kan du også arbejde med dig selv.
- Når man har disse følelser, så handler det ikke om, at man føler andre får for meget, men mere om, at man ikke selv føler sig anerkendt. På det individuelle niveau er det vigtigt at tage ansvar for egne følelser. Et godt råd til alle, der sidder med følelsen af misundelse på jobbet, er, at huske, at et firma er et stort puslespil. Chefen har sjældent det råderum, de ønsker, til at give lønforhøjelser. Det er store politiske mekanismer, og det er en god idé at øve sig i ikke at tage konsekvenserne personlige, siger Majken Matzau.
Hun siger dog også, at nogle få gange må man give fortabt. Til tider er situationen nemlig uretfærdig og chefen forskelsbehandler uden faglig begrundelse. I sådanne situationer mener Majken Matzau, at der ofte blot er en udvej: Hvis du ikke bliver påskønnet på dit arbejde, kan du blive nødt til at sige op.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.