Professor: Danske Bank er på dødskurs
Storbankens image-krise er så dyb, at det nærmest ikke kan blive værre, siger professor i erhvervskommunikation.
Af Oliver Batchelor
MERE
Ordførende direktør Eivind Kolding må på banen og forklare Danske Banks handlinger for meningmand, siger professor i erhvervskommunikation.
Ordførende direktør Eivind Kolding må på banen og forklare Danske Banks handlinger for meningmand, siger professor i erhvervskommunikation. Foto: Pressefoto Danske Bank


Danske Banks omdømme er så belastet, at banken er truet på livet, hvis ikke det lykkes at skabe mere goodwill blandt kunderne.

Banken kom ganske vist af med omkring 100.000 urentable kunder i 2012. Men den negative omtale efter nye gebyrer og de virkningsløse kampagner Netto-gult og New Standards-sloganet har skabt en afgrundsdyb badwiil.

Og bankens overlevelse afhænger af, at der bliver rettet op, vurderer Winni Johansen, der er professor på Institut for Erhvervskommunikation på Aarhus Universitet.

- Banken lever højt på, at investorerne i øjeblikket er tilfredse med den nye strategi. Men det betyder ikke, at man som investor ikke lægger mærke til folkestemningen. Og den dårlige stemning kan få afsmittende virkning på sigt. Så banken er på en farlig kurs, siger hun til Newspaq.

Andre iagttagere af Danske Bank peger på, at gebyrpolitikken og de forfejlede reklamekampagner kan være en bevidst strategi for at komme af med de kunder, der belaster banken økonomisk.

Men den køber Winni Johansen ikke. Bankens markedsføring er præcis så dårlig, som den tager sig ud i offentligheden.

- De forsøgte jo at rette op på bankens image med de Netto-gule skilte, der skulle signalere billig bank netop for at trække folk til. Så forsøgte de med New Standards for at fortælle folk, at de sadlede om. Men ingen af kampagnerne er slået igennem. Derfor er banken så langt nede ad banken, som man kan komme, siger hun.

For nylig udtalte ordførende direktør Eivind Kolding for første gang, at Danske Bank påtager sig et ansvar for mekanismerne, der førte til finanskrisen. Men mellem linjerne ledte iagttagere kraftigt efter ordet 'undskyld' eller konkrete tiltag for at udvise mere ansvarlighed.

Derfor er det afgørende for Danske Bank, at direktøren igen kommer på banen og evner at forklare for befolkningen, hvorfor banken gør, som den gør.

- Man har jo set Danske Bank som et ikon, og nu kan man ikke forstå de handlinger, banken foretager sig. Så det er utrolig vigtigt, at banken forklarer sine handlinger for meningmand. Og det skal være på en måde, så det ikke kun handler om penge. For så vil man igen blive beskyldt for at være grådig, siger Winni Johansen.

Rekordstor utilfredshed:

Voxmeters image-analyse for Epn.dk viser, at Danske Bank slår tidligere rekorder i kunde-utilfredshed.

Danske Bank scorer 4.649 point ud af 11.000 mulige. De tre bedste banker får i gennemsnit 6.656 point fra deres kunder.

Kilde: Epn.dk