Ryanair, Norwegian og en række andre flyselskaber får lov til at være alt for kreative i deres måde at drive forretning på. Det bør EU sætte en stopper for. Sådan lyder budskabet fra to EU-politikere til transportminister Magnus Heunicke (S), som fredag mødes med EU’s kommissær for transport, Violeta Bulc, skriver Ugebrevet A4.
De to medlemmer af Europa-Parlamentet, konservative Bendt Bendtsen og socialdemokratiske Ole Christensen, kræver, at EU kommer meget mere på banen i forhold til flybranchen. De vil have et forbud mod, at flyselskaber kan behandle stewardesser og piloter som daglejere.
Mere præcist er der tale om et forbud inden for luftfart mod de såkaldte atypiske ansættelser. Det vil sige, at blandt andre piloter får arbejde gennem et vikarfirma eller via deres eget enmandsfirma i stedet for at være direkte ansat.
Urimelige vilkår
- Jeg er meget imod, at flyselskaber som Ryanair kan skaffe piloter via vikarbureauer, hvor piloterne så må arbejde under dårlige vilkår som for eksempel ingen pension og kun betaling for tid i luften. Deres vilkår er fuldstændig urimelige, og det samme gælder de stewardesser, der må arbejde for nogle få euro i timen, siger Bendt Bendtsen (K) til Ugebrevet A4.
Tilsvarende toner lyder fra Ole Christensen (S).
- Det skal være slut med atypiske ansættelsesformer. Det kan ikke passe, at vi skal konkurrere hinanden ud af markedet i EU på dårlige løn- og ansættelsesvilkår, siger Ole Christensen til Ugebrevet A4.
Det var ikke muligt at få en kommentar til forslaget om et forbud fra transportminister Magnus Heunicke, før han rejste til Bruxelles.
Atypiske ansættelser hitter
I starten af februar udgav universitetet i belgiske Gent en omfattende undersøgelse af atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart.
Ifølge undersøgelsen, som er udarbejdet på baggrund af spørgeskemasvar fra 6.633 anonyme, europæiske piloter, er hver sjette hyret ind i en atypisk ansættelse. Og det er specielt lavprisselskaberne, som benytter sig af løse fugle. Omkring halvdelen af piloterne i lavprisselskaber er ikke fastansat. Og ifølge undersøgelsen kan det for Ryanairs vedkommende dreje sig om helt op til 70 procent af piloterne.
Unge kæmper for at overleve
Yves Jorens er forskningsleder på den europæiske undersøgelse og en af Europas førende eksperter i flybranchens arbejdsvilkår.
- Der sker en stor opdeling på arbejdsmarkedet for piloter. Du har piloter, som tjener millioner i årsløn, men samtidig har du unge piloter, som nærmest betaler for at flyve. Langt de fleste atypiske ansættelser finder vi i lavprisselskaber. Og det drejer sig ofte om unge piloter, hvor mange gør det for at overleve i branchen, siger den belgiske professor til Ugebrevet A4.
Stigende tendens
Lavprisselskaber som Ryanair er meget opsat på at få piloter over i alternative ansættelsesformer. Det fortæller Thilde Waast, som er formand for fagforeningen Flyvebranchens Personale Union.
- Der er en stærkt stigende tendens til, at discountselskaber om Ryanair forlanger af piloter, at de skal oprette deres eget enkeltmandsfirma. På den måde slipper Ryanair af med det ’besværlige’ arbejdsgiver-ansvar, der er i form af blandt andet indbetalinger til pensionen, feriepenge, løn under sygdom og meget andet, siger Thilde Waast til Ugebrevet A4.