Den danske vinter ser ud til at blive en ekstra kold en af slagsen i år.
Det betyder, at du skal tage handsker på, sætte vinterdæk på din bil, og hvis du har en elbil, skal du være særligt opmærksom på bilens batteri.
- Elbiler har et større problem end almindelige benzin- og dieseldrevne biler om vinteren, og bilernes rækkevidde er typisk nedsat med 25-30 procent, når det er vinter, lyder vurderingen fra Tom Westersø Larsen, teknisk konsulent hos FDM.
- Jo længere temperaturen ryger under nul grader, desto mere går det ud over bilens rækkevidde, forklarer FDM's ekspert.
Problemet med elbilen i forhold til en almindelig bil er, at man om vinteren også skal bruge energi på at varme kabinen, sædevarmer osv. Den strøm bliver trukket fra kilometerne på din køretur.
Og da batteriet i en elbil er så stort, at det ikke er muligt at køre rundt med et ekstra i bagagerummet, er det altså nødvendigt at holde godt øje med strømmåleren.
- Du kan ikke engang regne med gennemsnittet af strømforbruget for dine tidligere ture, for du skal tage højde for, at rækkevidden kan blive nedsat med op til 40-50 procent i minusgraderne, fortæller seniorkonsulent og civilingeniør Kim Winther fra Teknologisk Institut.
Både FDM og Teknologisk Institut understreger, at der naturligvis er forskel på de forskellige elbilers batterier, og hvor mange procent de mister i rækkevidde i forbindelse med kulden, men at alle elbilerne bliver påvirket om vinteren.
Hvis bilens batteri er af ældre dato og derfor er blevet ladet op en del gange, betyder det også, at den kan køre færre kilometer i sidste ende.
Det kan komme bag på flere nye, danske el-bilister, at der er færre kilometer på kontoen i kulden. I værste fald overvurderer de batteriets ydeevne.
- Jeg har personligt selv prøvet at gå i stå i min elbil, fordi jeg havde undervurderet rækkevidden. Men det var fuldstændig min egen fejl, indrømmer Teknologisk Instituts egen seniorspecialist i Transport og Elektriske Systemer, Kim Winther.
Fakta: Gode råd til el-bilister i kulden:
1) Sørg for, at din bil er ladet helt op, inden du kører ud på en længere tur.
2) Tænd for varmeren, mens stikket sidder i bilen. På den måde skal du ikke bruge batteriet på at få varmen og få frosten af ruderne.
3) Forvent, at batteriet har minimum 25 procent mindre rækkevidde om vinteren end normalt. Og motorvejskørsel koster mere batteri end bykørsel.
4) Du kan overveje at få en såkaldt varmepumpe installeret i din elbil, så du ikke skal bruge så meget af bilens batteri på at få varmen i vinterkulden.
5) Hold gennemsnitshastigheden i bilen nede, hvis du er nervøs for, om du har batteri nok til resten af køreturen.
Kilder: FDM og Teknologisk Institut
/ritzau/FOKUS