Pålægsproducenterne har bedre styr på listeria-bakterier
Seks ud af syv kødpålægs-producenter gik gennem Fødevarestyrelsens listeria-kontrol uden anmærkninger.
I 2014 rullede listeria-skandalen, da der blev fundet listeria i rullepølser fra Jørn A. Rullepølser.
I 2014 rullede listeria-skandalen, da der blev fundet listeria i rullepølser fra Jørn A. Rullepølser. Foto: MARTIN LEHMANN/POLFOTO


Seks ud af syv kødpålægs-producenter gik gennem Fødevarestyrelsens kontrol med forebyggelse af listeria. Ud af 67 virksomheder fik ti virksomheder en eller flere anmærkninger.

- Det er ikke alarmerende. Selvfølgelig kan det blive bedre, og der er også givet vejledning til virksomhederne i flere tilfælde. Der er ting, der kan gøres bedre, men overordnet ser det fornuftigt ud, siger Annette Perge, sektionsleder i Fødevarestyrelsen.

Fødevarestyrelsens kontrolkampagne med forebyggelse af listeria-udbrud blev sat i gang efter det store listeria-udbrud i sommeren 2014. Det kostede 17 mennesker livet efter et listeria-udbrud i rullepølser fra fabrikken Jørn A. Rullepølser.

I alt har 67 virksomheder, som producerer kødpålæg, haft besøg af Fødevarestyrelsen. Heraf fik ti virksomheder én eller flere anmærkninger. Nogle af virksomhederne er blandt andet blevet bedt om at foretage flere egenkontroller.

Totalt blev der givet 12 indskærpelser, et påbud om at revidere egenkontrollen og én bøde for utilstrækkelig rengøring af produktionsudstyr.

Undersøgelsen viste også, at det særligt er de mindre virksomheder, som har problemer med egenkontrollen.

Det skyldes ikke manglende vilje til at forebygge listeria, men manglende viden. Det vurderer Annette Perge.

- De store virksomheder har folk ansat, som har styr på de her ting. Det kniber mere med de mindre virksomheder. De har ikke altid særlige kvalitetsfolk ansat. Det kræver noget viden, hvis man skal kunne forholde sig til problemstillingen omkring listeria, siger hun.

Derfor har Fødevarestyrelsen også udarbejdet vejledningsmateriale, som er tilgængelig for virksomhederne på styrelsens hjemmeside. Ifølge Annette Perge er det dog kun omkring 70 procent af virksomhederne, som har set materialet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.