Ophugning: Rederier får selv hug af minister
Miljøminister Kirsten Brosbøl (S): Det er ikke moralsk i orden, at skibe fra danske rederier ophugges i Indien.
Miljøminister Kirsten Brosbøl (S) giver danske rederier, der sender skribe til ophugning i Indien, Pakistan og Bangladesh, en moralsk opsang. Arkivfoto.
Miljøminister Kirsten Brosbøl (S) giver danske rederier, der sender skribe til ophugning i Indien, Pakistan og Bangladesh, en moralsk opsang. Arkivfoto. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


Det er moralsk ikke i orden, at 18 skibe fra danske rederier og selskaber ifølge netsiden offthebeach.org er blevet sendt til skrotning i Indien, Pakistan og Bangladesh fra 2009, under forhold, hvor der ses stort på arbejdernes sikkerhed og på miljøet.

Det siger miljøminister Kirsten Brosbøl (S).

- Rederierne har et moralsk ansvar for, at deres skibe ikke ender på de her strande, hvor folk arbejder under kummerlige kår.

- Og hvis et skib under dansk flag er sendt til ophugning derude, er det i strid med reglerne, for det har været forbudt siden 2006, siger Kirsten Brosbøl til Ritzau.

FN's Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hongkong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe, når det gælder miljø og sikkerhed for arbejderne.

De regler bør rederierne ifølge miljøministeren følge af moralske og etiske årsager.

- Rederierne bør følge de her regler og ikke sælge skibe til ophugning under de kummerlige forhold. Derfor vil jeg bede Miljøstyrelsen om at tage et møde med Danmarks Rederiforening for at se, om der er mere vi kan gøre for at det ikke sker, siger Kirsten Brosbøl.

Ministeren henviser dermed til en EU forordning, som EU-Parlamentet vedtog i 2013 om skrotning af skibe under miljø- og sikkerhedsmæssige forsvarlige forhold. Samtidig vil alle 27 EU-lande ratificere Hongkong-konventionen.

- Jeg er meget optaget af, at vi får speedet de nye EU-regler op, så de kan indføres næste år, siger Kirsten Brosbøl.

Spørgsmål: Hongkong-konventionen skal også ratificeres af ophugger-lande som Indien, før den er juridisk gældende. Betyder det ikke, at danske rederier med skibe under flag uden for EU fortsat kan sende skibe til ophugning i Indien?

- Vi har ingen garanti for, at andre lande vil tilslutte sig de internationale regler. Men det betyder noget, at et samlet EU vil kunne lægge pres på andre lande uden for EU.

- Jeg forventer, at danske rederier vil leve op til deres moralske og etiske ansvar. Jeg synes, at rederiforeningen kan gå foran og sige til deres medlemmer, at de selvfølgelig forventer, at de ikke sender skibe til ophugning de her steder, svarer Kirsten Brosbøl.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.