Taxikrig
Omstridt taxi-tjeneste får opbakning fra EU: Uber skal være stueren
Europa-Kommissionen vil byde den såkaldte deleøkonomi varmt velkommen i Europa, herunder den omstridte taxi-tjeneste Uber.
- Det ville være trist, hvis Europa blev det eneste kontinent, som nægter adgang til de nye forretningstyper, siger Jyrki Katainen, næstformand i Europa-Kommissionen.
- Det ville være trist, hvis Europa blev det eneste kontinent, som nægter adgang til de nye forretningstyper, siger Jyrki Katainen, næstformand i Europa-Kommissionen. Foto: Lukas Koch / EPA / AAP


Europa-Kommissionen vil byde den såkaldte deleøkonomi varmt velkommen i Europa, herunder den omstridte taxi-tjeneste Uber. Det sagde sagde Jyrki Katainen, næstformand i Europa-Kommissionen, under lanceringen af den nye strategi for EU's indre marked. Udmeldingen modtages med skepsis i den danske fagbevægelse.

Det skriver Ugebrevet A4.

Strategien for det indre marked blev fremlagt i Bruxelles onsdag i sidste uge, hvor Jyrki Katainen understregede, at de eksisterende spilleregler ikke har kunnet følge med de nye forretningsmodeller, som er ved at bide sig fast på det europæiske marked.

- Det ville være trist, hvis Europa blev det eneste kontinent, som nægter adgang til de nye forretningstyper, siger Jyrki Katainen.

EU-ekspert Peter Vesterdorff, der er ph.d. i EU-ret og tidligere ansat ved EU-domstolen, vurderer, at Kommissionen vil presse på for at gøre deleøkonomien stueren, og at den samtidigt sender kraftige signaler til EU-domstolen, som med en igangværende retssag kan overtrumfe de nationale forbud og gøre Uber lovlig i samtlige 28 medlemslande, hvoraf flere har forbudt Uber. I Danmark er Uber politianmeldt for overtrædelse af personbefordringsloven.

- Dommerne ved EU-Domstolen ser naturligvis på den virkelige verden. De kan jo se, hvad der foregår omkring dem, og at EU-Kommissionen støtter det deleøkonomiske område. Det betyder ikke, at de nødvendigvis følger Kommissionen, men der er nok alligevel en tendens til det, siger han til Ugebrevet A4.

Kommissionen vurderer, at deleøkonomien indenfor de kommende 10 år vil vokse fra en omsætning på 100 milliarder til 2.250 milliarder kroner på globalt plan.

Hos den danske fagbevægelse frygter man, at Kommissionens omfavnelse af deleøkonomi og nye virksomhedsmodeller, som fx den omdiskuterede kørselstjeneste Uber, kan undergrave det danske arbejdsmarked:

- Vi risikerer at gå væk fra det arbejdsmarked, vi har arbejdet for de sidste 100 år, og så bliver det igen op til den enkelte hele tiden at sørge for, at ens arbejdsforhold er i orden, siger Tine Skov Jensen, EU-konsulent hos fagbevægelsens paraplyorganisation LO til Ugebrevet A4.

3F, der repræsenterer taxichaufførerne i Danmark, er skeptiske i forhold til Kommissionens udspil og mener ikke, at Uber-sagen skulle være endt ved EU-domstolen. For det betyder netop, at det bliver domstolen i Luxembourg, der kommer til at afgøre, hvorvidt Uber skal kunne operere i EU og dermed Danmark.

- Det er hen i vejret. Vi er ikke interesserede i, at EU-domstolen skal træffe den afgørelse. Man ser jo mærkværdige afgørelser herfra og de danner efterfølgende præcedens. Det ville være noget simplere, hvis vi bare kunne sige, at vi i Danmark har regler, og de regler skal overholdes, siger Allan Andersen, forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.