Når en arbejdsplads gennemgår forandringer, er der en del af beslutningerne, der bliver taget hen over hovedet på medarbejderen, og det kan godt give anledning til meget frustration på jobbet, fortæller erhvervspsykolog Lene Thomsen til Fagbladet 3F. Her kommer hun med fem gode råd, til hvordan du tackler det bedst.
Brug tidligere erfaringer
Tænk på de forandringer, du har oplevet før. Hvordan håndterede du dem, og hvordan kom du videre? Ofte finder mange ud af, at forandringen ikke var så overskuelig alligevel.
Notér alt det, der ikke ændrer sig
Ved forandringer på arbejdspladsen, får man hurtigt følelsen af, at alting forandrer sig. Det gør det næsten aldrig. Måske får du en anden chef, men arbejdsopgaverne vil blive det samme.
Snak om det
Vores angst bliver altid større når vi er alene, så husk at snakke om dine frustrationer med dine kollegaer. Undgå til gengæld at være negativ, og bruge for mange ressourcer på brok. Tag i stedet en snak med kollegaerne om, hvordan forandringerne burde håndteres i fællesskab.
Du kan ikke gøre noget ved det
Nogle gange møder vi forandringer, der står fast. Vi kan ikke gøre noget ved dem, så hvorfor bruge krudt på det? Acceptér det du alligevel ikke kan ændre, og vend det til noget positivt.
Brug din energi andetsteds
Fokuser i stedet på de ting, hvor du kan gøre en forskel. Læg din energi i noget konstruktivt. Find ud af hvordan du får det bedste ud af disse forandringer. Eventuelt i samråd med dine kollegaer.
Kilde: Fagbladet3F.dk