Ny jernbane halverer rejsetiden til Hamburg
Tysk modernisering af jernbane kan bringe rejsetiden mellem København og Hamburg ned til to og en halv time.
Finansudvalget under den tyske forbundsregering giver grønt lys til at modernisere en del af jernbanen på den tyske side af Femern Bælt. Det vil være med til at bringe rejsetiden ned på to timer og 30 minutter, når Femern-forbindelsen efter planen står klar i 2028.
Finansudvalget under den tyske forbundsregering giver grønt lys til at modernisere en del af jernbanen på den tyske side af Femern Bælt. Det vil være med til at bringe rejsetiden ned på to timer og 30 minutter, når Femern-forbindelsen efter planen står klar i 2028. Foto: Simon Skipper/Scanpix


Rejsetiden med tog mellem København og Hamburg bliver mærkbart kortere, når turen fra 2028 reduceres fra de nuværende fire timer og 45 minutter til to og en halv time.

Det er i hvert fald udsigten, efter at finansudvalget under den tyske forbundsregering har indstillet til en opgradering af jernbanenettet på den tyske side af Femern Bælt.

Opgraderingen er et led i det samlede projekt, hvor en tunnel skal forbinde Lolland og den tyske ø Femern.

Den kraftige reduktion i rejsetiden vil få stor betydning for den del af det danske forretningsliv, der opererer på det tyske marked, vurderer den administrerende direktør i Dansk-Tysk Handelskammer, Reiner Perau.

- Tyskland er Danmarks største handelspartner, og i det forhold er infrastrukturen meget vigtig. Jeg forventer, at det her vil give et stort boost til samhandlen - især mellem region København og region Hamburg, siger han.

De nye tyske planer består i at opgradere jernbanestrækningen fra Puttgarden til Lübeck, så det for fremtiden bliver muligt for tog at køre op til 200 kilometer i timen på strækningen.

Den tyske Bundestag har endnu ikke formelt vedtaget planen, der ventes at forøge Tysklands udgifter til Femern-projektet med 750 millioner kroner, men efter alt at dømme vil det ske i november.

Dermed er det ifølge Henrik Sylvan, der er leder af DTUs center for jernbaneteknologi (Railtech DTU), realistisk, at den opgraderede rute til Hamburg vil stå klar, når Femern-forbindelsen efter planen åbner i 2028.

- Det kan være svært at fatte, at man kan komme ned på to og en halv time, fordi vi har en opfattelse af, at den fysiske afstand til Hamburg er meget stor.

- Men reelt er det cirka samme afstand som mellem Paris og Bruxelles, og der tager en togtur kun en time og tyve minutter, siger han.

Spørgsmål: Så det er muligt at gøre det endnu hurtigere?

- Ja, bestemt. Der er eksempelvis fortsat muligheder på jernbanen mellem Lübeck og Hamburg, hvor makshastigheden i dag er 160 kilometer i timen. Så det er ikke umuligt at nå ned på en rejsetid omkring to timer mellem København og Hamburg, siger Henrik Sylvan.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.