Ny DSB-kontrakt: Nu er toget forsinket efter tre minutter
I fremtiden skal et tog kun være tre minutter efter køreplanen, før det betragtes som forsinket.
Fjern- og regionaltog skal i fremtiden betragtes som forsinkede, hvis de ankommer tre minutter for sent.
Fjern- og regionaltog skal i fremtiden betragtes som forsinkede, hvis de ankommer tre minutter for sent. Foto: Colourbox/free


Danskerne skal have tog til tiden, og derfor vil politikerne halvere den buffer, som DSB har, før et fjern- eller regionaltog betragtes som forsinket.

Det fortæller den radikale trafikordfører Andreas Steenberg til Ritzau forud for et forhandlingsmøde i Transportministeriet, hvor aftalen ventes at falde på plads.

- Det er afgørende for, at de mange tusind ekstra passagerer, vi regner med i fremtiden, faktisk kaster sig ind i toget, at vi politikere siger til DSB, at man ikke bare skal slappe af i 10 år, men at man skal forbedre sig, siger den radikale ordfører.

I dag betragtes et fjern- eller regionaltog, som udgør den klart største gruppe i DSB's togdrift, som forsinket, hvis det ankommer mere end 5 minutter og 59 sekunder efter køreplanen.

Men efter en løbende indfasning skal grænsen gå ved tre minutter, forklarer Andreas Steenberg.

- Når vi smider 110 milliarder kroner i nye jernbaner over hele Danmark i de kommende år, så er det også fordi, at vi gerne vil have, at DSB kan køre tog til tiden, konstaterer han.

Foruden grænsen fastsætter kontrakten ligeledes, hvornår DSB skal betale bod til staten for at have for mange forsinkede tog.

Aktuelt er det 93 procent af fjern- og regionaltogene, der skal afgå inden for forsinkelsesgrænsen, for at det ikke udløser økonomiske smæk.

En opgørelse, Ritzau lavede i januar, viste dog, at DSB ikke havde overholdt rettidighedsmålet i seks ud af de sidste 10 år.

Alligevel tror Andreas Steenberg på, at det nye mål er realistisk.

- De får en tip-top-jernbane, og derfor er det realistisk, at de kan køre mere til tiden, end de har kunnet før, konstaterer han.

Ritzau erfarer ligeledes, at man fremover vil medregne aflyste tog i rettidighedsopgørelserne.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.