Nu igen: Blade på skinnerne sænker togfarten
DSB har opgivet håbet om at få IC4 til at køre med fuld fart gennem dette efterår.
Fartbegrænsningen betyder, at de særlige LynX-afgange, som DSB kører fire gange dagligt mellem Aarhus, København og Københavns Lufthavn, får ændrede afgangs- og ankomsttider samt længere rejsetid. Arkivfoto.
Fartbegrænsningen betyder, at de særlige LynX-afgange, som DSB kører fire gange dagligt mellem Aarhus, København og Københavns Lufthavn, får ændrede afgangs- og ankomsttider samt længere rejsetid. Arkivfoto. Foto: Mads Nissen/POLFOTO


Også i år kommer IC4-togene til at køre gennem efteråret med sænket hastighed.

Det oplyser DSB, som ellers havde håbet på at få togene godkendt til at køre med fuld hastighed over de nedfaldende blade.

- IC4-togene vil i løvfaldsperioden fra den 1. oktober til den 30. november køre med en hastighedsreduktion, hvor maksimumhastigheden vil være 140 km/t, skriver DSB i en mail til Ritzau.

DSB måtte også køre med nedsat hastighed sidste efterår. Fartbegrænsningen skyldes en hændelse i efteråret 2011, hvor et IC4-tog kørte forbi et rødt stopsignal.

Havarikommissionen konkluderede i august 2013, at IC4-togene har problemer på glatte skinner, der ikke ses hos andre togtyper, men at toget havde bremset efter de gældende forskrifter.

Det fik Trafikstyrelsen til at give DSB permanent tilladelse til at fragte passagerer med IC4, som efter hændelsen havde kørt på en midlertidig tilladelse.

Godkendelse havde dog den væsentlige begrænsning, at tophastigheden skulle sænkes fra 180 til 140 kilometer i timen i løvfaldsperioden.

Den begrænsning forventede DSB dengang at have elimineret inden det næste efterår, som nu står for døren, men det er altså ikke lykkedes.

Trafikstyrelsen krævede dengang dokumentation for togets bremseevne på glatte skinner, og det krav har DSB altså ikke kunnet opfylde.

- De tekniske tiltag, vi har lavet, gør, at vi mener, at det vil vise sig, at de bremser lige så godt som alle andre tog, forklarede direktøren for DSB Vedligehold, Steen Schougaard Christensen, dengang til Ritzau.

Fartbegrænsningen betyder, at de særlige LynX-afgange, som DSB kører fire gange dagligt mellem Aarhus, København og Københavns Lufthavn med IC4, får ændrede afgangs- og ankomsttider samt længere rejsetid.

Samtidig vil afgangene fra Aarhus mod København ikke standse i Odense i denne periode.

Ændringen betyder desuden, at fire regionaltogsafgange vil blive påvirket "i mindre grad".

IC4 kører også som regionaltog i Jylland og på Sjælland, men her kommer hastigheden ikke over 140 kilometer i timen, og derfor er køreplanen upåvirket.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.