I årevis har Novo Nordisk kunnet imponere investorer og omverdenen med en forretning, der voksede med milliarder. Ved roret stod Lars Rebien Sørensen og kunne smilende fremlægge resultaterne.
Han er nu færdig i selskabet, og Lars Fruergaard Jørgensen overtager per første januar kommandobroen. Det gør han til et af de største problemer, Novo Nordisk har stået overfor i årevis.
- På den ene side har Novo Nordisk aldrig haft en stærkere produktportefølje og organisation; på den anden side står vi overfor et hidtil uset pres både fra de private og offentlige betalere af sundhedsydelser og fra vores konkurrenter, skriver Lars Fruergaard selv i beskeden om hans tiltræden.
I årevis har de amerikanske forsikringsselskaber accepteret at betale mere og mere for Novo Nordisk og konkurrenternes insulin. Samtidigt er der blevet flere og flere diabetikere.
Det har betydet, at salget i Nordamerika fra 2005 til 2015 steg fra 9,5 milliarder kroner til astronomiske 56,9 milliarder kroner.
Nu er det dog slut med medvinden. Indkøberne er begyndt at presse priserne ned, ikke mindst fordi de første typer kopimedicin er lige på trapperne. Det fik i halvårsregnskabet for 2016 Novo Nordisk til at varsle om potentielt faldende priser i USA.
- Dem, der skal betale, har længe ikke haft fokus på diabetes. Men nu ser det ud til, at køberne har fået held med at spille medicinalselskaberne ud mod hinanden.
- Novo Nordisk har bedre produkter, men det har konkurrenterne ikke. Så de har ikke en interesse i at kæmpe for priserne. Det trækker Novo Nordisk med ned, siger Novo Nordisk-analytiker hos Alm. Brand Bank Michael Friis Jørgensen.
Dermed er opgaven til den nye direktør både stor og klar.
- Man kan frygte, at dette her bare er starten. Der er andre sygdomsområder, hvor prispresset faldt i mange år.
- Det er en svær opgave. Du skal overbevise læger og patienter om, at dine produkter er mere værd. De skal så lægge pres på forsikringsselskaberne. Det er en hård kamp, der kommer til at tage mange år, siger Michael Friis Jørgensen.
/ritzau/