Norwegian overhaler SAS som Skandinaviens største i juli
Flere passagerer fløj på sommerferie med Norwegian end med SAS, viser selskabernes trafiktal for juli.
Norwegian satte passagerrekord i juli med 2,7 millioner passagerer, mens SAS fløj med 2,6 millioner passagerer.
Norwegian satte passagerrekord i juli med 2,7 millioner passagerer, mens SAS fløj med 2,6 millioner passagerer. Foto: Hans Olav Nyård / Norwegian/free


Lavprisselskabet Norwegian skubbede SAS af tronen som Skandinaviens største i juli. Det står klart, efter de to selskaber har fremlagt trafiktal for sommermåneden.

Norwegian satte passagerrekord i juli med 2,7 millioner passagerer, mens SAS fløj med 2,6 millioner passagerer.

- Det her er første måned, hvor Norwegian ligger over SAS i trafiktallene, og det er ikke tilfældigt, at det er en juli, siger Sydbanks analytiker, Jacob Pedersen.

- Det er et udtryk for, at feriesæsonen er mere højsæson hos lavprisselskaberne end netværksselskaberne, så når vi ser en måned eller to frem, vil SAS fortsat have flere passagerer end Norwegian. Men det her bare første skridt på vejen, tilføjer analytikeren.

For ifølge Jacob Pedersen er der formentligt udsigt til, at Norwegian permanent kan overtage pladsen som det største luftfartsselskab i Skandinavien, fordi selskabet har oprustet markant med flere ruter.

- Hvis ikke SAS øger vækstambitionerne markant, så vil Norwegian være det største selskab i Skandinavien om to til tre år, siger han.

I alt opgør SAS antallet af passagerer i juli til 2.592.000. Trækkes selskabets charterflyvninger fra, rejste 2.376.000 passagerer med selskabet i juli.

Det giver en belægningsprocent på 86,9, hvilket er rekordfå tomme sæder på en enkelt måned for SAS.

Lige foran flyver Norwegian med 2.690.458 passagerer og en belægningsprocent på 94 procent i juli, hvilket også er ny rekord for selskabet, og en stigning på 5,6 procentpoint i forhold til juli sidste år.

Men det er ikke så mystisk, at SAS må tage til takke med flere tomme sæder end Norwegian. Det er et udtryk for den grundlæggende forskel, der er på at være et netværksselskab som SAS og så et lavprisselskab, siger Jacob Pedersen.

SAS fokuserer på at have et netværk af ruter, mens lavprisselskaber typisk flyver fra a til b, siger Jacob Pedersen:

- SAS har høj frekvens på mange af destinationerne, og selskabet har fokus på forretningsrejsende, der kræver fleksibilitet for at kunne skifte afgang med kort varsel. Så kan man ikke ligge med en belægning på 95 procent heller ikke i de travle måneder.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.