Movia fjerner udskældt stripklub-reklame fra bybusser
Efter en voldsom debat på Movias Facebookside har selskabet valgt at fjerne den omstridte reklame for en stripklub i København.
Reklamen med den afklædte kvinde skulle lokke mænd på stripklub.
Reklamen med den afklædte kvinde skulle lokke mænd på stripklub. Foto: Nanna Rosa Kjærbeck With


En reklame for en stripklub på bagenden af fem københavnske busser har fået så massiv kritik - især på de sociale medier - at Movia nu fjerner reklamen. Det skriver Movia selv på sin Facebook-side.

Reklamen har frem til i dag prydet bagsiden af fem busser på linjerne 3A, 9A, 150, 173 E og 388. Reklamerne viser en nøgen kvinde set bagfra, og de skal skaffe kunder til stripklubben Mirage. #rigtigemændmødespåmirage, lyder reklamens budskab (se den nederst i artiklen).

Dansk Kvindesamfund kritiserede i går på Facebook reklamen for at være sexistisk.

Men hele sagen blev rejst af Mette Cristine Schou Frandsen. Hun er Phd i biologi og tilknyttet Everyday Sexisme projekt Danmark - og så færdes hun rundt i København og stødte her på den opsigtsvækkende busreklame.

- Jeg reagerede, fordi jeg så et billede jeg klart opfattede som porno, forklarer Mette Cristine Schou Frandsen i en mail til Avisen.dk om årsagen til, at hun postede et indlæg på Movias Facebook-side. hvor hun skarpt kritiserede reklamen.

- Jeg så en kvindekrop, uden hoved, bare krop, nøgen og ved at trække den sidste lille trævl af den nøgne hovedløse krop. Her bruges kvindekroppen ikke til at sælge et eller andet, her er det selve kroppen, der er ”til salg”, bemærker Mette Cristine Schou Frandsen.

(artiklen fortsætter under afstemningen)

AFSTEMNING
Er 'numse-reklamen' for meget?
Synes du, at reklamen for stripbaren er sexistisk over for kvinder?




Hendes Facebook-henvendelse til Movia har afstedkommet over 1400 kommentarer - og de har ikke alle været venlige. Tvært imod - "du er bare misundelig," er en sætning, der er gået igen. "Få dig et liv," har andre skrevet.

Men flere hundrede sympatisører har delt hendes opslag - og en del har selv skrevet Facebook-kommentarer til Movia, der nu har taget kritikken til efterretning.

Selskabet erkender nu, at reklamen røg på busserne som følge af en fejlvurdering. Reklamerne er udliciteret sammen med driften af busserne, og Movia er derfor ikke selv inde over de enkelte reklamer. Det er op til reklamebureauerne at vurdere, om en reklame er grænseoverskridende.

"Det burde bureauet have gjort i dette tilfælde. Det skete ikke, og bureauet har foretaget en fejlvurdering ved at sætte reklamen på busserne," skriver Movia, der undskylder sagens forløb.

Annoncen, som den så ud, mens den hang på busserne. Foto: Nanna Rosa Kjærbeck With

Efter at have gumlet på sagerne i et døgns tid, kom Movia i dag med dette svar. Affotografering fra Facebook

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.