Misser millioner: Forsinkede passagerer går glip af erstatninger
Kun hver anden tog-passager kender til muligheden for erstatning ved forsinkelser på over en halv time.
Mange passagerer ved ikke, at de har ret til erstatning, hvis toget er mere end en halv time forsinket.
Mange passagerer ved ikke, at de har ret til erstatning, hvis toget er mere end en halv time forsinket. Foto: Scanpix


Hvis din togrejse bliver mere end en halv time forsinket, kan du få erstatning i form af penge eller en ny billet.

Men det ved kun lidt mere end hver anden passager, viser en undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, skriver Metroxpress.

- Det har konsekvenser for passagererne, når togene ikke kommer frem til tiden. Det skal også have konsekvenser for togselskaberne, når de ikke leverer tog til tiden, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, i en pressemeddelelse.

Ifølge Metroxpress er kendskabet til den såkaldte rejsetidsgaranti, som blev indført i 2006 faldet fra 88 procent i 2007 til 54 procent i 2015.

Passagerpulsen har samtidig konstatere ved besøg på 73 stationer, at der kun på 16 af dem, svarende til mindre end hver fjerde, ikke var nogen information om ordningen at finde.

- Med det lave kendskab og den ringe information, der gives om rejsetidsgarantierne, så vurderer vi, at passagererne kunne have fået flere millioner udbetalt i erstatning, hvis de havde haft bedre kendskab til deres rettigheder, siger Lars Pram.

Passagerpulsen vil nu klage til Jernbanenævnet for at få en vurdering af, om togselskaberne lever op til EU's Jernbaneforordning, som kræver, at der informeres om rejsetidsgarantien ved billetkøbet.

Transportminister Hans Christian-Schmidt (V) er heller ikke tilfreds med informationsniveauet.

- Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at passagererne ikke har ordentligt kendskab til deres rettigheder, siger han til Metroxpress og kræver handling:

- Jeg ser gerne, at der kommer plakater op med oplysninger om rejsetidsgaranti på alle stationer. Derfor vil jeg nu tage et møde med DSB og bede dem om at få løst problemet.

Hos DSB siger chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen, at man ikke bevidst har forsøgt at skjule informationen om ordningen.

Togselskabet tager dog det faldende kendskab alvorligt og planlægger en plakatkampagne på alle stationer.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.