Mindfulness - sådan kommer du i gang
Mindfulness er et godt værktøj til at bevare ro og overblik i en stresset hverdag, og det hjælper os med at være til stede i nuet.
Mindfulness er en slags meditation, der træner vores evne til at give slip på grublerier. Se her, hvordan du komme i gang.
Mindfulness er en slags meditation, der træner vores evne til at give slip på grublerier. Se her, hvordan du komme i gang. Foto: Colourbox/FREDERIC CIROU / PHOTOALTO


Mindfulness kan oversættes til bevidst nærvær. Det betyder, at man lærer at blive opmærksom på, hvad der sker omkring én uden at dømme de tanker, følelser og sansninger, der kommer til én.

- Mindfulness er ikke bare noget, man gør. Det kræver træning, siger Rasmus Hougaard, leder af virksomheden Potential Project, der arbejder for at få mindfulness ind i virksomheder verden over.

- Du skal begynde langsomt. Find eventuelt en app, der guider dig igennem en mindfulness-praksis. Gør det til en vane hver dag at sætte dig ned i ti minutter og lave den her træning. Morgenen er et ideelt tidspunkt, siger Rasmus Hougaard, der har undervist og dyrket mindfulness i over 20 år.

Åndedrættet er et godt fokuspunkt, fordi man altid har det med sig. Ifølge Rasmus Hougaard kan næsten alle mennesker få et bedre og mere glædesfuldt liv med mindfulness.

- Personligt giver mindfulness mig livsglæde, stærk fokus og mental klarhed til at træffe de rigtige beslutninger i en meget kompleks verden, siger Rasmus Hougaard.

Janus Christian Jakobsen forsker i mindfulness på Rigshospitalet. Han advarer mod at tro, at alle har gavn af bevidst nærværstræning.

- Mindfulness gør brug af potente teknikker, som ifølge buddhismen 'udvider bevidstheden'. Det er ikke nødvendigvis teknikker, som alle mennesker er klar til at bruge eller vil have gavn af. For mennesker med for eksempel depression kan det muligvis gøre mere skade end gavn, siger han.

På det personlige plan er Janus Christian Jakobsen dog stor tilhænger af mindfulness og har dyrket det dagligt i over 20 år. Som forsker er han derimod skeptisk, især når det drejer sig om behandling af psykiske sygdomme.

- Evidensen bag mindfulness til behandling af psykiske lidelser er meget sparsom og bliver oftest voldsomt overvurderet. Men jeg håber meget, at brugen af mindfulness og vejrtrækningsøvelser kan bidrage til mere nærvær og medfølelse, for det har verden i den grad brug for.

Fem øvelser til at træne mindfulness

1. Daglig træning i ti minutter
Find en pause i løbet af dagen, hvor du kan træne dit nærvær. Sæt dig godt tilrette, luk øjnene og fokuser på åndedrættet. Tæl åndedragene op til ti og baglæns tilbage til ét (man tæller, hver gang man ånder ud)

2. Tag et minuts pause hver time
Tag tre indåndinger og tre udåndinger lige som under punkt 1 og slip alle andre tanker for en stund.

3. Gør én ting ad gangen


Giv fuld opmærksomhed til én ting i stedet for at prøve at løse tre opgaver på en gang. Resultatet bliver altid dårligere, når man multitasker.

4. Spis din aftensmad med fuld opmærksomhed
Mange har tendens til at kaste maden indenbords, men intet er mere forkert. Tag dig i stedet tid til at smage på maden og tid til at fordøje maden.

5. Giv slip på arbejdet


Brug tiden hjem i bussen, bilen, toget eller på cyklen til at rette fuld opmærksomhed mod dit åndedræt i fem til ti minutter.

Kilde: Rasmus Hougaard

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.