Blip!
Du har modtaget en ny meddelelse fra Udbetaling Danmark.
Når 57-årige Michael Madsen ser denne besked poppe op på skærmen, er det tid til at gøre sig forberedelser.
Han brygger sig en god kop kaffe eller te og sætter sig så ned for at stave sig vej igennem brevet med information om familiens boligstøtte. Og det er ofte overordentligt svært for ordblinde Michael Madsen fra Hornslet nord for Aarhus.
- Et strålende eksempel er et brev på 12 sider, jeg fik. I de første syv linjer er der fem datoer og fem beløb. Senere får jeg to nye breve med to nye tal. I alt tre forskellige tal om den samme boligstøtte. Det er ikke forståelsesfremmende, siger Michael Madsen.
Ekspert kritiserer breve
Han er ikke den eneste, der undrer sig over brevene fra Udbetaling Danmark. Karsten Pedersen, ekspert i Offentlig Kommunikation ved RUC, har gennemgået familiens breve om boligstøtte. Han understreger, at brevet er skrevet simpelt og overskueligt, men længden og mængden af tal er i overkanten, skriver Beboerbladet.
- Jeg synes, at det allerstørste problem i det her er, at der simpelthen er så forfærdelig mange oplysninger her, og de ligger bare i en kæmpe bunke, siger Karsten Pedersen til Beboerbladet.
Michael Madsen og konen Rozalia Madsen er begge på førtidspension og bor i et lejet rækkehus. Sønnen Robert Madsen bor hjemme, og det er blandt andet hans ene uges arbejde i Djurs Sommerland i efterårsferien, der nu påvirker familiens boligstøtte.
"Går mig på psykisk"
Den svinger generelt med op imod 2.600 kroner om måneden på grund af sønnens fritidsjob. Desuden bøvler familien med Ankestyrelsen om tidligere års boligstøtte, der er registreret forkert. Situationen påvirker familien, der på grund af forskellige oplysninger i brevene har svært ved at finde ud af, hvad de har at leve for i den kommende måned, siger Michael Madsen.
- Det går mig på rent psykisk, at det skal være så forvirrende, og at det er forskellige tal hele tiden. Mange af tingene sker jo, fordi vores knægt er hjemmeboende og har en indtægt, og så bliver vi straffet, siger han.
Handler om retssikkerhed
I Udbetaling Danmark kan vicedirektør Pia Dyhr godt forstå, hvis 12 sider er overvældende. Hun siger til Beboerbladet, at brevskriverne arbejder på at skrive kortere og mere letlæseligt.
Men oplysninger er til for borgernes retssikkerhed.
- Det vil sige, at de skal indeholde alle nødvendige oplysninger, så borgeren kan “kigge os i kortene” og selv kontrollere, at de har modtaget den rigtige udbetaling – det kræver loven, siger Pia Dyhr til Beboerbladet.
Michael Madsen, kan du forstå Udbetaling Danmarks argument om retssikkerhed?
- Jo, men det behøver jo ikke være fem datoer og fem beløb på syv linjer. Jeg har slet ikke styr på, hvor tallene kommer fra. Det skal spredes lidt mere ud, det vil gøre det nemmere for mig. Jeg kan heller ikke altid gennemskue, hvor de får tallene fra. Er det før skat og efter AM-bidrag?
Minister: Vi kan ikke gå på kompromis
Troels Lund Poulsen (V) er som beskæftigelsesminister øverste chef for Udbetaling Danmark. Han siger til Beboerbladet, at det er afgørende, at myndigheder skriver forståelige breve til borgerne, men at det også handler om retssikkerhed.
- Det handler trods alt om mennesker og deres forsørgelse. Her kan vi ikke gå på kompromis – men der skal selvfølgelig være en balance imellem let forståeligt sprog på den ene side og retssikkerheden på den anden, siger Troels Lund Poulsen til Beboerbladet.