Meta tjener millioner på at lade Facebook og Instagram være platform for investeringssvindleres betalte annoncer med kendte danskere.
Det viser beregninger, som faktatjekmediet TjekDet har lavet i samarbejde med marketingbureauerne Opvækst og Obsidian.
TjekDet har undersøgt et udsnit af 9.000 svindelannoncer, som mediet har identificeret med tv-vært Anders Lund Madsen som ufrivillig lokkedue. Ved at undersøge, hvor mange brugere, annoncerne har nået - det såkaldte reach - sammenholdt med markedstingsbureauernes vurdering af pris per reach, har TjekDet beregnet, at Meta har tjent knap fire millioner kroner, alene på annoncerne med Anders Lund Madsen.
Dertil kommer, at Anders Lund Madsen kun er en af 49 kendte danskere, som er blevet misbrugt, og at svindlen ikke kun er foregået i Danmark, men i en lang række lande.
Samlet vurderer Peter Kruse, der er ekspert i cybersikkerhed, at Meta tjener endog meget store beløb på den såkaldte kendissvindel.
- Det kan nemt blive et trecifret millionbeløb, hvis vi kigger globalt på det. Det viser noget om omfanget af svindelen. Det er en stor og veldrevet forretning, vurderer Peter Kruse.
TjekDet har fra adskillige Facebook-brugere fået tilsendt eksempler på, at Meta afviser at fjerne svindelannoncerne, selvom brugerne anmelder det direkte på platformen.
Brugerne får samme standardsvar fra Meta om, at Meta har set annoncen igennem og vurderet, at den “ikke overtræder vores annonceringsregler”. Flere bruger oplever også, at Meta slet ikke reagerer på deres anmeldelser.
TjekDet har gennemgået 501 svindelannoncer med Anders Lund Madsen - annoncer, der har været aktive på Facebook i perioden fra 2. januar til 10. januar 2024. Over 80 procent af annoncerne har Meta ikke fjernet fra brugernes feed på trods af, at der er tale om åbenlyse svindelannoncer.
Metas politiske chef i Norden, Martin Ruby, har ikke ønsket at lade sig interviewe til TjekDet, men har svaret skriftligt. Han skriver, at Meta fjerner tusindvis af svindelannoncer, men at det er en svær kamp, fordi “svindlerne er velorganiserede, bruger nye teknologier, og er stærkt motiverede til konstant at snyde vores systemer.“
Martin Ruby afviser, at Metas millionfortjeneste på annoncerne er årsag til, at de ikke bliver fjernet.
- De penge, svindlerne betaler for annoncerne, ville vi meget gerne være fri for. De står på ingen måde mål med den dårlige omtale, vores platforme får som resultat. Kunne vi fjerne svindlen helt og med det samme, så gjorde vi det meget gerne, men det er sværere, end man skulle tro selv for store platforme som os, skriver Martin Ruby.
TjekDet har spurgt, hvorfor annoncer, som Facebookbrugere anmelder, ikke bliver fjernet, og hvorfor brugerne får at vide, at annoncerne ikke overtræder Facebooks annonceringsregler. Det har Meta ikke svaret på.