Mærskchef efter nedjustering: Vi har tilpasset os
Omkostningerne er reduceret, men det vil ikke være nok, siger Mærsks direktør efter nedjustering fredag.
Vinden blæser ikke i den retning, som skibsrederiet A.P. Møller-Mærsk havde forventet af de globale markedsvilkår.Derfor nedjusteres forventningerne til resultatet for indeværende år som følge af udviklingen i containerrederiet Maersk Line.
Vinden blæser ikke i den retning, som skibsrederiet A.P. Møller-Mærsk havde forventet af de globale markedsvilkår.Derfor nedjusteres forventningerne til resultatet for indeværende år som følge af udviklingen i containerrederiet Maersk Line. Foto: Amr Nabil/AP


Der er allerede taget initiativer for, at A.P. Møller-Mærsk kan tilpasse sig det svækkede containermarked mellem Asien og Europa.

Det siger administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen fredag på en telekonference, efter at Danmarks største virksomhedsgruppe fredag morgen har nedjusteret sine forventninger til 2015.

- Vi har gjort noget, men det vil ikke være nok til at få væsentlig indflydelse på den resterende del af året.

- Vi har reduceret omkostningerne noget, men vi mener ikke, at det vil være nok til at forbedre ratesituationen (priserne, red.), og det er derfor, at vi har taget dette skridt, siger Nils Smedegaard Andersen ifølge Ritzau Finans.

Det blev for nylig besluttet at slå to ruter, som dækker den vigtige handelsrute for containerskibe mellem Asien og Middelhavet, sammen til en.

Med sammenlægningen bliver ni 5500 tyvefodscontainerskibe overflødige. Desuden er det tidligere blevet besluttet at lukke ruten ME5 mellem Mellemøsten og Europa.

Nedjusteringen af forventningerne til containerrederiet Maersk Line skyldes især datterselskabets vigtigste fart fra Asien til Europa.

- Selv om raterne også er faldet på Stillehavet, så har hovedproblemet været Asien-Europa.

- Det er selvfølgelig vores vigtigste rute, men det er også der, hvor der er tilføjet mest ny kapacitet ved indsættelse af store skibe, og det er samtidig forværret af meget svag vækst på den rute, siger Nils Smedegaard Andersen.

Mærskgruppen regner nu med et underliggende resultat på 3,4 milliarder dollar i 2015. Tidligere var forventningen et overskud på fire milliarder dollar. Nedjusteringen på 600 millioner dollar svarer til knap fire milliarder kroner.

Nedjusteringen skyldes udelukkende Maersk Line, der nu venter at hente et overskud på 1,6 milliarder dollar, hvilket er 600 millioner dollar lavere, end da selskabet kom med halvårsregnskab i august.

Hvilke øvrige initiativer, Mærsk overvejer for at styrke lønsomheden i Maersk Line, er ledelsen endnu ikke parat til at offentliggøre.

B-aktien er før middag fredag faldet med 7,7 procent, mens a-aktien er faldet 7,8 procent.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.