Metrosagen er ved at udvikle sig til en betændt sag for overborgmester i København, Frank Jensen (S). Allerede før beslutningen om at udvide arbejdstiderne på metrobyggeriet blev truffet, var politikerne ifølge Politiken advaret om, at de brød loven.
I går fastslog det uvildige Natur- og Miljøklagenævn, at kommunens tilladelser til aften- og natarbejde er ulovlige, fordi der ikke er lavet en omfattende miljøvurdering af konsekvenserne. Og i samme ombæring gjorde nævnet det klart, at Frank Jensens argumenter ikke holder vand.
Han har tidligere hævdet, at metroarbejdet sagtens kan fortsætte i aften- og nattetimerne såfremt de berørte københavnere modtager en økonomisk kompensation for byggestøjen. Men det er der ganske enkelt ikke belæg for i miljølovgivningen, fastslår nævnet.
Eftersom politikerne allerede var advaret om, at de brød loven, har sagen udviklet sig fra en byggeteknisk til en politisk skandale, mener kommentator Rasmus Jønsson. Og værst er det gået udover Frank Jensen, der førte kommunalvalg under sloganet "Respekt for København".
- Det er jo tydeligt nu, at han ikke har udvist respekt for borgernes og eksperternes indsigelser, siger Rasmus Jønsson til Politiken.
Klaus Mygind fra SF i København sad indtil 1. januar i Metroselskabets bestyrelse. Han erkender over for Politiken, at han var blevet advaret forud for den politiske beslutning.
- Vi troede jo, at vi overholdt landets miljølove, for det var det, vi hørte fra kommunens jurister. Vi har stillet mange spørgsmål om disse sager, så jeg er overrasket over, at nævnet nu kommer til en helt anden konklusion, siger han.
Efter gårsdagens afgørelse står den 22 milliarder kroner dyre metrobyggeri over for yderligere forsinkelser.
Newspaq