Kollektiv trafik må bøde for rejsekort-fiasko
Rejsekortet har fået så skidt en modtagelse, at der mangler 256 millioner kroner i forhold til budgettet.
Rejsekortet mangler godt en kvart millard kroner, og den regning skal trafikselskaberne betale, mener transportminister Magnus Heunicke (S). Arkivfoto
Rejsekortet mangler godt en kvart millard kroner, og den regning skal trafikselskaberne betale, mener transportminister Magnus Heunicke (S). Arkivfoto Foto: Wikimedia/Smiley.toerist/free


På under fire år har Rejsekort A/S, selskabet bag det elektroniske billetsystem, brugt et ekstraordinært indskud fra ejerne på 668 millioner kroner.

Nu er kassen igen tom, og der er ingen udsigt til, at brugen af kortet kan betale regningerne, skriver Ingeniøren.

Derfor lægger transportminister Magnus Heunicke (S) nu op til at tørre regningen for det stærkt forsinkede kort af på samtlige trafikselskaber i den kollektive transport, uanset om deres passagerer benytter kortet eller ej.

Rejsekort A/S er ejet af de danske bus- og togselskaber, som hidtil har betalt en afgift, hver gang en passager har benyttet kortet.

Men rejsekortet har fået en så skidt modtagelse, at der i dag mangler 256 millioner kroner på den konto i forhold til, hvad der blev budgetteret med i 2011.

Det er ikke lykkedes at få svar fra Rejsekort A/S på, hvor stort budgettet var, men de 256 millioner kroner svarer til 47 procent af selskabets samlede omsætning i årene 2011, 2012 og 2013.

Transportministeren erkender derfor, at det er umuligt at dække regningen alene med en afgift på de relativt få rejser med rejsekort.

I stedet skal DSB og landets regionale trafikselskaber betale efter en fordelingsnøgle, som omfatter deres samlede omsætning og antal passagerer - uanset om passagererne benytter rejsekort eller andre typer af billetter.

Dermed sikrer ministeren sig, at ingen selskaber "løber fra regningen", som han formulerer det, ved at udvikle mobilbilletter og andre systemer som alternativ til rejsekort.

- Rejsekortsystemet er købt, og der er en regning, der skal betales. Modellen vil sikre, at den regning bliver betalt, og at der sker en entydig, enkel og retfærdig fordeling af udgifterne, siger Magnus Heunicke til Ingeniøren.

Rejsekort-direktør Bjørn Wahlsten henviser til de mange forsinkelser med at indføre rejsekortet som årsag til de økonomiske problemer. Især at de nuværende pendlerkort, som ifølge direktøren udgør halvdelen af alle bus- og togrejser, slet ikke kan fås til rejsekort.

- Udfasningen af andre produkter er ikke sket, og derfor har vi haft færre rejser end forventet, siger han til Ingeniøren.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.