Købelystne kinesere redder Mercedes' salg
Verdensøkonomien er stadig i slæbesporet, men alligevel har Daimler, der ejer Mercedes, solgt flere biler.
Mercedes klarede sig godt i Kina.
Mercedes klarede sig godt i Kina. Foto: Colourbox/Free


Den tyske automobilkæmpe Daimler, der er bedst kendt for at producere Mercedes-biler, har haft et pænt tredje kvartal. Det på trods af, at økonomien forsat er svag.

Det skriver Daimler i sit regnskab for kvartalet, der dækker over juli, juni og august.

- Verdensøkonomien fortsatte sin moderate, lavere end gennemsnitlig vækst. De fleste økonomiske indikatorer var stagnerende, skriver Daimler i sit regnskab.

Den alt andet end festlige økonomiske udvikling til trods kunne Daimler notere sig, at salget steg med fire procent til 38,6 milliarder euro, 290 milliarder kroner.

Resultatet fulgte med, og Daimler kunne putte 2,7 milliarder euro i pengeposen i kvartalet, en solid stigning i forhold til samme periode sidste år.

Målt på antallet af biler steg salget til 754.130 styk i de tre måneder, mens 2,2 milliarder Daimler-producerede køretøjer er solgt i hele 2016. Ikke mindst til kinesere.

- Den globale efterspørgsel efter biler steg i tredje kvartal. De største grunde til det var en favorabel udvikling i Kina og Vesteuropa.

- Efterspørgslen i Kina var ikke kun hjulpet af nye skatteregler for køb af mindre biler, men også af mere favorable økonomiske forhold, skriver Daimler.

Det kunne ses i salget. Mens omsætningen for hele Daimler steg med fire procent, steg salget i tredje kvartal i Kina med hele 23 procent til 4,1 milliarder euro.

Mens det går godt for salget af biler, lider Daimler, når det kommer til salget af lastbiler og busser.

Salget af lastbiler faldt med en fjerdedel i tredje kvartal, specielt presset af markedet i Nordamerika.

Salget af busser dykkede med lidt under en femtedel. Her nævner Daimler et fald i salget i Tyrkiet på hele 81 procent på grund af "svære situation i landet".

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.