Troede du, at du skulle læse historien om , "Arbejdsmarkedspensioner skal betale danskernes seniortilværelse," skal du klikke her.
Ubers farvel til Danmark er synd og skam for chaufførerne, der mister en indtægt, og danskerne, der nu bliver overladt til højere priser og dårligere service.
Det mener Jubii-stifteren og den kendte direktør for Dinero, (et regnskabsprogram, der især benyttes af iværksættere og selvstændige), Martin Thorborg.
- Det er goddag til højere priser og dårligere service. Det er rigtig ærgerligt, siger han til Avisen.dk.
Han mener, at taxaselskabernes app og forretning har meget at lære af Uber. Han forklarer, hvordan han indtil videre har kunnet sende en Uber, når hans datter skulle hjem fra fest fredag aften.
Samtidig har Martin Thorborg kunnet sidde hjemme og drikke et glas rødvin, mens han kan følge med i, hvilken chauffør, der hentede datteren, hvornår det skete, hvor langt de var og hvornår hun kom hjem.
- Jeg kender chaufførens navn, ved at han har en ren straffeattest og jeg kan se bilens registreringsnummer. Det kan jeg ikke på en taxa. Jeg aner ikke hvilken rating (bedømmelse, red.), chaufføren har, hvor han kommer fra eller kører til eller hvad han hedder. Jeg føler mig ikke tryg ved at lade mine børn køre taxa, siger han til Avisen.dk.
Dårlig service
Martin Thorborg er erklæret Uber-tilhænger og har efter eget udsagn kørt omkring 120 ture med Uber-chauffører.
Martin Thorborg nævner en helt konkret oplevelse med en taxa-chauffør som bevis for, hvorfor bedømmelser af Uber-chauffører giver bedre service. For nogle dage siden prajede han en taxa og gav chaufføren adressen, da han satte sig ind.
- Han siger: ”Hvor er det henne”, mens han gumler videre på sin rugbrødsmad, der lugter ad helvedes til. Ham ville jeg rigtig gerne give én stjerne, så han kunne hænges ud som en chauffør, der gør den slags, siger Martin Thorborg.
Uber er ikke bedre
I 3F Transport, der blandt andet organiserer mange taxachauffører, forklarer formand, Jan Villadsen, at han ikke kan garantere, at der ikke er dårlig service i enkelte tilfælde.
- Men jeg ved også, at der er rigtig mange taxaer med rigtig god service, siger han og fortæller, hvordan han omvendt har hørt om skræk-historier med Uber-chauffører:
To 19-årige piger tog en Uber hjem fra en nytårsaften, men endte med at blive berøvet og smidt af et forladt sted i Københavns Nordhavns-kvarter.
- Efter jeg har hørt den historie, ville jeg ikke turde at lade mine børn tage en Uber, siger han og fortsætter:
- Uanset, hvad man laver og gør, findes der gode og dårlige ting ved det. De dårlige kan laves bedre. Den nye taxalov er god, siger Jan Villadsen.
Findes allerede
Han køber desuden ikke Martin Thorborgs argumenter om, at de eksisterende taxaselskabers app halter efter Uber. De ting han efterspørger, findes allerede, siger han:
- Man kan bestille, se prisen og vælge bil. Jeg ved ikke, om det er et nummer på chaufføren eller et navn, men i den app, jeg har, kan jeg få at vide, hvilken vogn, jeg har kørt i. Man kan følge vognen, og sige hvilken rute, man vil have - alle de der ting, Thorborg efterspørger.
Jan Villadsen mener desuden, at taxaer med videovervågning, skattebetaling, miljørigtig kørsel og uddannede chauffører kan bryste sig af langt højere sikkerhed end Uber-bilerne.
- Al den sikkerhed vil han gerne sætte over styr for at kunne sende sin sine børn billigere af sted. Det, synes jeg, ikke er i orden, siger Jan Villadsen.
Tre heste spændt for en Uber
Martin Thorborg er enig i, at Uber-chauffører skal leve op til sikkerhedskrav som førstehjælpsbevis, forsikringer og at bilen skal synes. Han mener dog også, at Uber nemt kunne imødekomme regler for både skat og sikkerhed - uden at det ville ødelægge det smarte i Uber.
Men han synes ikke, at det giver mening med krav om sædekontakt og taxametre, som burde kunne klares med en app.
- Hvad bliver så det næste? At man skal have et hestedækken over bilen og minimum tre heste spændt for? Der er nogle regler, der er udtidssvarende, og det ødelægger det smarte i Uber, siger han.
Han forklarer også, hvordan hans eget firma Dinero har udviklet et program, der gør det nemt for Uber-chauffører at finde ud af, hvor meget de skal betale i skat og indberette til Skat.