"Du går ind i butikken, finder en flaske dyr Barolo, gemmer den i en kasse billigt sprøjt, og betaler ved kassen uden at gøre opmærksom på det."
Sådan kan ordren lyde fra den øverste chef til nye ansatte i discount-kæden Aldi.
Udspekulerede 'testkøb' er en fast del af den kontrolmaskine, som medarbejdere i Aldi er underlagt. Og ofte er det helt nye medarbejdere, der sættes til at snyde deres nye kolleger.
”Deres ansigt ikke er kendt endnu, derfor bliver de udpeget” forklarer en erfaren Aldi-medarbejder, der ønsker at være anonym, fordi hun stadig er ansat i butikken.
Andre supermarkeder foretager også forskellige former for 'hemmelig' kontrol.
De fleste anvender dog eksterne firmaer eller professionelle butiksdetektiver, og afholder sig fra at fremprovokere fejltagelser, med mindre der er konkret mistanke om overdreven sjusk eller svindel hos en enkelt medarbejder.
Men i Aldi er det normalt, at nye medarbejdere håndplukkes af distriktschefen til en 'indkøbstur' rundt i andre Aldi-forretninger. Her skal de ved hjælp af snedige tricks forsøge at få deres kolleger ved kasseapparatet til at begå fejl, som i yderste konsekvens kan koste jobbet.
Det beretter både nuværende og tidligere ansatte i Aldi uafhængigt af hinanden.
HK: Det er forkasteligt
Fagforeningen HK er rystet over Aldis praksis:
”Det er helt forkert, at man presser medarbejderen til at gøre noget så ubehageligt overfor kollegerne. Det hører ingen steder hjemme, og vi tager afstand fra det,” siger Pia Thurøe, formand for HK Handel Midt.
At det ofte er nye medarbejdere, der får opgaven, gør ikke sagen bedre, mener hun:
”Det må være en ubehagelig oplevelse, at man skal starte ud med at mistænkeliggøre en kommende kollega. Det er forkasteligt,” siger Pia Thurøe.
Fremprovokerer fejl hos kassedamen
Aldis metoder får hårde ord med på vejen fra Peter Breum, der er advokat med speciale i ansættelsesret.
Når arbejdsgivere anvender kontrolforanstaltninger over for medarbejdere, er det et krav, at det foregår vilkårligt, ikke må være krænkende, og ikke må medføre gener for den enkelte medarbejder.
Med testkøbene overtræder Aldi på alle måder de almindelige spilleregler for kontrol af medarbejdere, mener Peter Breum.
”Der er et grundlæggende retssikkerhedsmæssigt problem i, at man forsøger at fremprovokere fejltagelser,” siger han.
Indenfor strafferetten har selv politiet begrænsede muligheder for at anvende såkaldte 'agent provocateur', der decideret er med til at fremme en forbrydelse. Derfor er det også ude af proportioner i en butik som Aldi, lyder ræsonnementet.
Konkurrent: Det er alt for lumsk
Peter Breum kalder Aldi's fremgangsmåde for 'usympatisk'.
”Det er jo virkelig intimiderende og ydmygende for begge parter. Med mindre formålet er at skabe en frygt-kultur, lyder det som en på alle måder rigtig dårlig ide,” siger han.
Hos konkurrenten COOP oplyser sikkerhedschef Jens Jakob Andersen, at man aldrig kunne drømme om at lade egne medarbejdere udføre kontrol eller testkøb.
Derudover afholder man sig helt fra at fremprovokere fejltagelser.
"Vi anvender testkøb, men vi jagter ikke vores medarbejdere. Og slet ikke med sådanne metoder, det er ganske enkelt for lumsk," siger Jens Jakob Andersen.
Aldi sparer penge på at lade kolleger stikker hinanden
Forklaringen bag den særlige kollega-kontrol i Aldi skal ifølge flere kilder findes i kædens discountmentalitet.
”Alting i Aldi handler jo om at spare penge, så det er billigere at få medarbejderne til at snyde hinanden," siger en tidligere Aldi-medarbejder, der ønsker at være anonym.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Aldi-direktør Jan Lund.
- Den tyske discount-kæde Aldi åbnede sin første butik i Danmark i 1977, og har i dag 250 butikker.
- Kæden har fra starten haft overenskomst med HK Handel.
- Aldi-ansatte har ingen tillidsrepræsentanter, og kæden er løbende blevet kritiseret for stærkt kritisable arbejdsforhold.
- Aldi's ledelse nægter konsekvent at udtale sig om medarbejdernes forhold, mens de fleste medarbejdere frygter at blive fyret, hvis de taler med pressen.
- Avisen.dk har i flere omgange sat fokus på urimelige arbejdsvilkår og underlige ansættelsesbetingelser i Aldi.
- Mange tidligere og nuværende medarbejdere har henvendt sig for at fortælle om arbejdet i Aldi.
- De fleste vil være anonyme af hensyn til deres job, mens andre står ved deres udtalelser.
- Fælles for dem er, at de fortæller om en arbejdsplads, der ulmer af utilfredshed, vrede og frygt.