Din leder kalder det "vidensdeling", når du arbejder med det ene øje, følger med i din kollegas telefonskænderi med konen, og også lige råber over til din anden kollega, fordi du kan se over skulderen på hendes skærm, at hun arbejder med noget, du ved noget om.. måske.
Velkommen til storrumskontoret.
Måske får du ikke lavet så meget, som da du sad bag din egen gipsvæg. Men du er blevet knaldhurtig til at skifte skærmbillede, når nogen går fordi, og du spiller syvkabale. Og mødelokalet bruger I ikke mere, for det er hele tiden optaget af nogen, der halvhviskende prøver at ringe til lægen for at få svar på deres klamydiatest.
Midt i alt dette forventer ledelsen så, at du arbejder bedre end nogensinde. Derfor har I brug for regler.
Mariann Bach Nielsen er ejer af 2vejs kommunikation og underviser blandt andet for Mannaz i planlægning i hverdagen. Hun tager rundt på virksomheder, der har det svært med storrumskontorer. Hver gang slutter besøget med, at medarbejderne selv kommer med deres forslag til en bedre hverdag.
Her kommer de bedste:
Fjende 1: Kolleger der spørger/ Folk der afbryder
• Indfør god snakkekultur. Hvis I skal overleve og have det godt, skal I have en kultur, hvor I kan tale om problemerne, når nogen har det svært med storrumskontoret.
• Tag hensyn.
• Lær at sige venligt fra, når nogen kommer og spørger midt i, at du laver noget. Foreslå at tage det senere eller over frokosten.
• Det er OK at lukke af ind i mellem.
• Sæt skilt på dit bord om, hvornår du er klar – overvej fast spørgetid, hvis du har mange opgaver, der kræver din fulde koncentration.
• Sæt dig i respekt – vis din plan, vis at du har en plan og en prioritering.
• Send en mail i stedet for (en gang i mellem) – og prøv at opfordre dine kolleger til at gøre det samme.
• Vær på forkant med dine opgaver. Så er der også tid til lidt god social snak – se på det som en rutine-opgave, der også skal være plads til.
• Brug et rødt/gult/grønt skilt: ”jeg arbejder koncentreret”, til at signalere at du arbejder koncentreret lige nu.
• Overvej om du nu og da selv kan søge info i stedet for at spørge.
• Se positivt på snakken, tag en lille pause og snak med i tre minutter.
Fjende 2: Støj
• Lav regler om, hvordan man markerer, at man lige nu har brug for fred.
• Lav en klar aftale om, at alle mobiler er på 'lydløs'.
• Hvis du er generet af støj, så tag evt. 'hørebøffer' på med stille musik i.
• Få professionel hjælp til at dæmpe lokalets støjforhold – akustisk dæmpning.
• Brug professionel hjælp til praktisk indretning – måske skal I sidde anderledes.
• Aftal interne spilleregler i kontorerne, for eksempel:?"Her taler vi stille til hinanden". ?"Vi går hen til den, vi skal tale med i stedet for at råbe igennem lokalet."?"Det er OK at sige fra, hvis du er generet af støjen."
• Prøv at arbejde for at få indrettet en 'oase'. (for eksempel et ståbord med lidt fagblade og en kande vand, lidt væk fra dem der arbejder koncentreret). Det er et godt sted til den nødvendige smalltalk.
• Brug små møderum til ad hoc-samtaler eller møder.
• Er det helt galt, så overvej anden indretning, for eksempel med skillevægge eller kontorer til medarbejdere, der ikke kan fungere i storrum.
• Brug en gimmick til at minde hinanden om, at der skal være arbejdsro: En blød skumgummibold, du kan kaste til den, der larmer, et stille-flag du kan hejse på dit bord - eller lignende interne ideer.
Kilde: "Planlæg bedre - få mere tid" af Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen
I følge HK er der tale om storrumskontorer, hvor fire mennesker og derover arbejder sammen.
Videncenter for Arbejdsmiljø definerer det sådan:
Cellekontorer: 1-2 personer Flerpersonerskontorer: 3-6 personer
Storrumskontorer: Over syv personer.
Kilde: Mariann Bach Nielsen