Illoyalitet og for megen privat surfing kan udløse en fyreseddel i Jyske Bank.
Det skriver politiken.dk.
Flere chefer indrømmer, at de holder øje med deres medarbejderes brug af sociale medier.
En undersøgelse fra Lederne viser nemlig, at tre ud af ti ledere kontrollerer deres medarbejders brug af sociale medier.
Hos Jyske Bank nikker man genkendende til, at man kigger med fra sidelinjen.
"Vi overvåger som udgangspunkt ikke enkelte medarbejderes brug af sociale medier. Men fra tid til anden (typisk årligt) gennemgår vi vores statistikker for hele organisationen for at se, om der er nogen sider, som bliver besøgt for meget," siger Knud Nørbo, direktør for HR hos Jyske Bank, til politiken.dk.
Sociale medier omfattet af tavshedspligt
Ifølge Knud Nørbo skal virksomheder kunne dokumentere interne processer, og det er sådanne statistikker en del af.
Jyske Bank har en klar politik for de ansattes brug af sociale medier.
Den henviser til medarbejdernes sunde fornuft og situationsfornemmelse og minder medarbejderne om, at de også på sociale medier er omfattet af tavshedspligt.
"Der er i bund og grund ingen forskel på sociale medier og at skrive et læserbrev til en avis eller ytre sig højlydt på en bar. Man skal selvfølgelig opføre dig loyalt over for virksomheden og overholde sin tavshedspligt. Men man skal være opmærksom på, at udtalelser på de sociale medier spreder sig hurtigere end de gør fra baren," siger han til politiken.dk og fortsætter:
"Det samme gælder balancen mellem ens privatliv og arbejde. Alle oplever engang imellem at skulle snakke med kommunen eller bestille billetter til en koncert i arbejdstiden. Men man skal ikke bruge for meget tid på det private. Det samme gælder på sociale medier."
Hvilken konsekvens har det, hvis man ikke overholder retningslinjerne?
"Hvis man bryder tavshedspligten, opfører sig illoyalt eller bruger for meget tid på det private, vil det selvfølgelig have en konsekvens. Det kommer an på, hvor groft bruddet er, men i yderste konsekvens kan man blive fyret," siger han til politiken.dk.
Knud Nørbo oplyser desuden, at brugen af sociale medier endnu ikke har haft ansættelsesmæssige konsekvenser for en medarbejder i Jyske Bank.
Kilde: Politiken.dk