En ny efteruddannelse til de dårligst uddannede jobkonsulenter bliver ikke brugt af jobcentrene.
Det er er stærkt kritisabelt, mener Danmarks største fagforbund, 3F.
"Det er dobbeltmoralsk, og under alt kritik, at dem, der skal sende ledige i uddannelse, ikke selv efteruddanner sig, siger Søren Heisel, forbundssekretær i 3F.
Regeringen oprettede den nye efteruddannelse for at opkvalificere jobkonsulenter uden relevant uddannelse. Men siden den nye efteruddannelse blev sat i søen i slutningen af 2011, er kun 109 moduler gennemført - svarende til 18 hele uddannelser.
"Jeg synes, det vidner om, at jobcentrene ikke vil det her nok. Det er jo nærmest grotesk med kun 18 hele uddannelser ud af 7.000 ansatte," siger Søren Heisel.
Forkert sted at spare
Ifølge 3F'eren er det et klassisk eksempel på, at kommunerne vælger at spare de forkerte steder.
"Det er tilsyneladende ikke store udgifter, kommunen bruger på at efteruddanne sine medarbejdere. Men det er store udgifter, de har til ledige. Derfor er efteruddannelse af de ansatte et helt forkert sted at spare," siger Søren Heisel.
"Jobcentrene ved, at efteruddannelse er et stærkt redskab for at løfte de lediges kompetencer. Derfor undrer det mig meget, at samme redskab ikke bliver brugt til de ansatte selv," siger han.
Praktisk viden er ikke nok
En rapport fra Center for Arbejdsmarkedsforskning viste i 2011, at hver femte jobkonsulent ikke havde en relevant uddannelse bag sig.
Jobcentrene forsvarer den manglende interesse i efteruddannelserne med, at de selv efteruddanner flere af de ansatte med sidemandsoplæring.
Men det er ikke nok, mener Søren Heisel. Ifølge ham skal der mere teoretisk viden til.
Han har som udgangspunkt ikke noget imod, hvis håndværkere ansættes som konsulenter, men de skal også have teoretisk viden med i rygsækken.
"Man skal have nogle redskaber til at kommunikere med den ledige, og med firmaerne. Og man skal kunne se muligheder for den ledige i andre brancher end blot den, man selv har kendskab til," siger han.