Selvom sikkerhedseksperter, virksomheder og teknologikyndige bruger masser af penge og kræfter på at nedbringe risikoen for cyberangreb, bliver Facebook-brugerene stadig ofre for svindel og humbug.
Således var det også i året, der snart er gået. IT-sikkerheds-firmaet Bitdefender har lavet en liste over årets syv farligste svindelnumre på det sociale medie. Fra samme firma advarer Bo Skeel, salgsdirektør, mod at tro, at der bliver mere fredeligt på Facebook i 2015. Han giver derfor følgende råd:
- Sørg for altid at have din antivirus og andet software opdateret. Man bør også undgå at udfylde Facebook-spørgeskemaer, hvis man er i tvivl om hvem der står bag. Hvis det kræves at man deler en side med andre, før man kan få lov at afspille en video, bør alarmklokkerne også ringe.
Her er de syv farligste svindelnumre i 2014
1. "Gæt hvem der har kigget på din profil"
Det mest populære Facebook-svindelnummer lovede brugere muligheden for at få at vide, hvem der har set deres profil. Cyber-kriminelle lover typisk, at Facebook har udgivet en officiel app, der kan afsløre "stalkere" som f.eks. eks-kærester og lurere. Forskning fra Bitdefender viser, at næsten en fjerdedel af alle Facebook-svindelnumre inden for de sidste to år, bestod af en app, der påstod at kunne fortælle, hvem der har kigget på brugerens profil. Undersøgelsen viste også, at Rihanna og Taylor Swift var de kendisser, der oftest blev misbrugt til at sprede Facebook-svindel.
2. Nøgenvideoer af venner på Facebook
Foråret 2014 begyndte med en kampagne, der snød mere end 1000 brugere til at installere en trojansk hest, der påstod at kunne frembringe nøgenvideoer af deres venner. Blandt de mest inficerede lande Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien og Rumænien. Malwaren blev opfanget af Bitdefender som Trojan.FakeFlash.A og blev spredt, når brugere klikkede på en falsk Adobe Flash Player-opdatering.
3. Svindel i Facebook-reklamer.
I marts i år blev det afsløret, hvordan kriminelle forsøgte at sælge billig medicin, kopivarer og andre produkter på Facebooks reklameplatform. En undersøgelse af over 50.000 domæner viste, at de farligste annoncer på Facebook bestod af reklamer for værdifulde produkter som elektronik og biler.
4. Tragisk video af kvinde, der dør under slåskamp
2014 bød også på en grusom Facebook-video, der havde til formål at lokke penge fra folk ved hjælp af falske konkurrencer og undersøgelser på nettet. Svindlerne udnyttede brugeres interesse for morbide billeder, ved at sprede, hvad der viste sig at være en falsk video af en kvinde, som bliver tæsket til døde.
5. Sjove videoer spreder trojanske heste
I sommer kunne Bitdefender advare om en ny ondsindet kampagne. Den begyndte med en tilsyneladende sjov video af en Facebook-ven. Efter at have klikket på videoen, blev brugeren, via en YouTube-side, sendt videre til en skadelig Flash Player.exe. Den trojanske hest var ikke for sjov, da den kunne stjæle enorme mængder data fra brugerens browser.
6. Kvinde dræbt af sin mand
En ny viral video lokkede tusinder af Facebook-brugere med en video af en kvinde, som bliver dræbt af sin mand, fordi hun havde kysset en anden mand. Lokkemaden bestod af et billede af en asiatisk kvinde, tilsyneladende umiddelbart før hun halshugges. Heldigvis viste det sig, at også denne video var falsk.
7. Emma Watson fra Harry Potter var populær lokkemad
En påstået sexet video af den britiske skuespillerinde spredte trojanske heste i stedet for rigtige billeder. Svindelnummeret kom umiddelbart efter et falsk nøgenbillede-læk af Watson, kreeret af markedsføringsvirksomheden Rantic Marketing.