Gymnasier: Vi er tvunget til at spare på undervisningen
Ifølge en analyse fra tænketanken Kraka bruger Danmark mindre end OECD- gennemsnittet pr. gymnasieelev.
Gymnasierne står til at skulle spare 6,5 procent det kommende år. Det vil gå ud over eleverne, mener formanden for Danske Gymnasier.
Gymnasierne står til at skulle spare 6,5 procent det kommende år. Det vil gå ud over eleverne, mener formanden for Danske Gymnasier. Foto: Colourbox/free


Ifølge en ny analyse bruger Danmark færre penge på ungdomsuddannelse pr. elev end blandt andet Mexico.

Men undervisningen på de danske gymnasier er god, mener Anne-Birgitte Rasmussen, der formand for Danske Gymnasier og rektor på Københavns Åbne Gymnasium.

Hun siger dog også, at budgetterne ikke kan klare flere besparelser.

- Vi har effektiviseret og fået flere elever og større skoler på en måde, hvor eleverne stadig får en god undervisning.

- Men jeg tror ikke, vi kan gå meget længere den vej, siger hun og påpeger, at gymnasierne det kommende år skal spare 6,5 procent.

Ifølge Politiken viser en analyse fra tænketanken Kraka, at Danmark ligger over OECD-gennemsnittet på en opgørelse over de enkelte landes udgifter til ungdomsuddannelser som andel af BNP.

Men hvis udgifterne deles ud på antallet af elever, ryger Danmark ned på en 24.-plads ud af 34.

I den seneste finansloven blev det besluttet, at uddannelsesinstitutionerne skal spare yderligere to procent det kommende år.

Gymnasierne skal derudover spare 4,5 procent for at finansiere en del af erhvervsskolereformen.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) siger til Politiken, at skolerne kan strække pengene, uden at det går ud over undervisningen - for eksempel ved at spare på rengøring og indkøb.

- Vi kan ikke finde ret mange flere penge andre steder end i selve undervisningen. Vi er med i statens indkøbsaftale, og vi har i mange år kigget på, hvordan vi kunne få billigere rengøring, siger Anne-Birgitte Rasmussen.

Lærerne vil på grund af besparelserne blive nødt til at undervise større hold i flere timer og bruge mindre tid på forberedelse. Det kommer til at gå ud over eleverne, mener formanden.

- Det kræver et tæt samarbejde mellem lærer og elev, hvis den enkelte elev skal lære mest muligt. Det kræver tid til at følge den enkelte elev, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.