Konstant sure miner, fedteri for chefen, folk der rotter sig sammen mod andre og kolleger, der ikke gør rent efter sig på toilettet. Det er nogle af topscorerne i en ny svensk undersøgelse, hvor over 1000 kontoransatte svarede på, hvad der irriterede dem mest ved deres kolleger.
Svarene kommer ikke bag på Svend Erik Hermansen, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK.
”Det svarer ret nøjagtigt til det, vi har set i tilsvarende undersøgelser i Danmark de sidste 20 år,” forklarer han. Det, der irriterer mest kolleger imellem, er ofte små problemer, som det er pinligt eller svært at tale om, og derfor vokser de ofte til uoverskuelige irritationsmomenter.
”Det er de ting, vi ikke taler åbent om, men som vi alligevel taler om i det skjulte,” forklarer Svend Erik Hermansen.
Han understreger samtidigt, at det er utroligt vigtigt at tale om irritationsmomenterne, det gælder bare om at gøre det på en måde, så kollegaen ikke bliver udstillet og taber ansigt.
En samtale på tomandshånd kan ofte løse problemet, mens højlydte bebrejdelser over frokosten kun gør tingene værre.
Her er de fem topscorere i kategorien "irriterende kollegaadfærd" og Svend Erik Hermansens tip til, hvad du kan gøre ved det, hvis en af dine kolleger går dig på nerverne.
Uhygiejnisk adfærd
Folk, der ikke gør rent efter sig på toilettet eller piller bussemænd på kontoret.
Det hører til blandt de ting, der irriterer mest på en arbejdsplads, og som det samtidigt er sværest at tale med en kollega om.
”Det er jo ting man kan irettesætte et fireårs barn for, men det er sværere at tale om, hvis det er en voksen mand på 45 år,” forklarer Svend Erik Hermansen. Men det er vigtigt at sige det lige ud, i diskretion.
Negativ attitude til arbejdet
Konstant brok , specielt når der ikke er grund til det. Det giver frustration for alle på arbejdspladsen.
”Nogen gange skal man jo bare acceptere, at ”nu er tingene på arbejdspladsen som de er”, og så få det bedste ud af det i stedet for at brokke sig. Men det er vigtigt at huske, at der kan være en grund til at en kollega brokker sig, som måske ikke er tydelige for andre,” fortæller Svend Erik Hermansen.
Fedteri for chefen
Kolleger, der klæber til chefen og sørger for altid at promovere deres eget arbejde, før de roser en kollega. Det går med sikkerhed kollegerne på nerverne. Men Svend Erik Hermansen maner til besindighed, hvis en kollega opleves som en fedterøv:
”Vi er jo ikke ens, så det der bliver opfattet som fedteri kan nemt handle om noget helt andet for den, der gør det. Det finder personen måske aldrig ud af, hvis der ikke er nogen, der siger det til dem på en god måde,” siger han.
Kolleger der rotter sig sammen mod andre
Mobning, sladder og klikedannelse er en uudtømmelig kilde til frustration på en arbejdsplads, men meget svært at løse kollegerne i mellem.
”Mobning og chikane er et ledelsesproblem, så der skal man gå til sin tillidsmand, som kan tage problemet op med ledelsen,” siger Svend Erik Hermansen.
Sløseri med aftaler og arbejdet.
Folk, der konsekvent kommer for sent, og lader være med at lave deres arbejde ordentligt, går stensikkert kollegerne på nerverne, men det er ikke et problem, som kollegerne skal løse.
”Ledelsen har ret og pligt til at lede, og når det handler om kolleger, der sjusker, er det ledelsens pligt at skride ind,” siger Svend Erik Hermansen.