Fyret topchef anklager reklamebureauer for kartelsnyd
Konkurrencestyrelsen er i gang med at undersøge, om reklamefirmaer har indgået kartelaftaler.


En tidligere reklametopchef anklager sin forhenværende arbejdsgiver og selskabets største konkurrent for kartelplaner på markedet for udendørsreklamer i Danmark, skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er netop nu i gang med en omfattende undersøgelse af selskaberne Clear Channel og JCDecaux, der formodes at have planlagt markedsopdeling og koordinering af tilbud.

Det er Clear Channels tidligere administrerende direktør Henrik Sørensen og hans nye virksomhed Out of Home Media, der står bag de informationer, der i april foranledigede, at styrelsen tog på uanmeldt kontrolbesøg hos selskaberne i Danmark og Clear Channels kontor i Sverige.

Det viser dokumenter fra Konkurrencestyrelsen i sagen og fra den svenske domstol, som Finans har set.

De to virksomheder sælger reklameplads på blandt andet busser og togstationer og er klart dominerende på markedet.

Ifølge dokumenterne rykkede Konkurrencestyrelsen ud på en formodning om markedsopdeling og tilbudskoordinering og desuden misbrug af markedsposition for at presse Out of Home Media ud af markedet.

Henrik Sørensen, der i 2012 blev fyret efter 12 år som topchef, har også tidligere anklaget Clear Channel for kartelplaner.

I en retsstrid med selskabet i 2014 hævdede han i byretten, at Clear Channel planlagde at dele markedet med JCDecaux.

Ifølge Henrik Sørensen blev han fyret, fordi han ikke ville medvirke til den plan. Det afviste Clear Channels nordiske chef, der forklarede, at der blot havde været "interne drøftelser" om at bytte kunder inden for lovens rammer.

Er der hold i anklagerne om markedsopdeling, er det hamrende ulovligt, understreger Christian Bergqvist, lektor i konkurrenceret ved Københavns Universitet, over for Finans.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.