Forsinkede flypassagerer får ingen erstatning
En gruppe rejsende til Kenya blev forsinket i 14 timer, men flyselskabet KLM havde en god undskyldning.
11 mænd og kvinder har i en sag om forsinkelser krævet i alt næsten 50.000 kroner i erstatning. Arkivfoto.
11 mænd og kvinder har i en sag om forsinkelser krævet i alt næsten 50.000 kroner i erstatning. Arkivfoto. Foto: Colourbox/free


En flok flypassagerer skal ikke have erstatning, selv om de blev forsinket 14 timer under en rejse fra København til Nairobi.

Det har Østre Landsret slået fast i en dom, hvor 11 mænd og kvinder krævede i alt næsten 50.000 kroner.

Det var en dag i februar 2012, at de skulle fra København til Amsterdam, hvor de ifølge planen skulle skifte til et andet fly mod Afrika.

Men det hollandske flyselskab KLM aflyste en række flyvninger den dag på grund af dårligt vejr.

I Amsterdam havde flyvelederne nemlig besluttet, at antallet af afgange og ankomster skulle sættes ned på grund af fænomenet "freezing fog", altså frosttåge, og dårlig sigtbarhed.

Når den slags sker, kræver det afisning af flyene. Og risikoen ved landing er større end ellers, har KLM forklaret under sagen.

Gruppen blev ombooket til et SAS-fly, men nåede ikke forbindelsen til Kenyas hovedstad.

Ifølge EU-regler kan flyrejsende få erstatning for forsinkelser.

Men selskaberne skal ikke betale, hvis det skyldes "usædvanlige omstændigheder", som ikke kunne have været undgået.

Det kan for eksempel være strejker, politisk ustabilitet og vejrforhold.

Og i denne sag var vejret netop en så usædvanlig situation, der gør, at de rejsende ikke skal have kompensation, fastslår landsretten.

Det samme resultat nåede Københavns Byret tidligere frem til.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.