Forbrugerråd: Tre minutters forsinkelse er rettidigt nok
Undersøgelser om kundernes tilfredshed med DSB skal fremover foretages af Forbrugerrådet Tænk.
Kundetilfredsheden i DSB skal fremover måles af Forbrugerrådet.
Kundetilfredsheden i DSB skal fremover måles af Forbrugerrådet. Foto: LARS KRABBE/POLFOTO


Frem over skal et tog komme senest tre minutter efter køreplanen, hvis det skal registreres som rettidigt ankommet modsat seks minutter i dag. Det er en del af den nye kontrakt, som staten har indgået med DSB, som gælder i de næste 10 år.

Det er godt nyt for passagerne, for tre minutters forsinkelse er rettidigt nok.

Det siger Mette Boye, der er chef for Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk.

- På passagernes vegne hilser vi det velkommen, at der kommer et ens rettighedsmål for alle slags tog, og at det bliver sat ned til cirka tre minutter, siger hun.

Spørgsmål: Er det rettidigt nok at være tæt på tre minutter forsinket?

- I langt, langt de fleste tilfælde er det rettidigt nok. Det, som aftalen også skal vurderes i forhold til, er, at det bliver vægtet, hvor mange passagerer, der er i togene.

- Altså om det er morgenpendlertogene eller toge, hvor der ikke er så mange passagerer i. Det er rigtig vigtigt, hvis de tre minutter skal fungere, at det tæller ekstra, når propfyldte toge er forsinkede, siger Mette Boye.

Frem over er det netop Forbrugerrådet, som skal stå for kundetilfredshedsundersøgelserne blandt DSB's passagerer. Tidligere var det selskabet selv, som stod for undersøgelserne.

I den nye kontrakt lyder det, at kundetilfredsheden ikke må falde i løbet af kontraktperioden. I tilfælde af markante fald skal DSB fremsende en redegørelse til Transportministeriet, men det kommer umiddelbart ikke til at koste selskabet penge.

Passagerpulsen så ellers gerne, at der ved en dårligere kundetilfredshed blev betalt en bod, som kunne investeres i passagerforbedringer.

Der er ikke lagt op til yderligere udbud af strækninger i den nye aftale, men det er heller ikke afgørende for passagererne, siger Mette Boye.

- Det er et partipolitisk spørgsmål, hvor vidt strækninger skal i udbud eller ej.

- Det vigtige - set med passagerernes øjne - er, at der kører tog, de kører til tiden, der er et sæde at sidde på, og at selskabet holder fokus på at give passagerer, som skal fra a til b, en god oplevelse, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.