Kineserne er vilde efter at købe dansk velfærd. Det har man opdaget hos virksomheden Type2dialog, der fra efteråret skal træne kinesisk plejepersonale.
”I dag er der ikke en ældrepleje i Kina, men der skal etableres 3,4 millioner plejehjemspladser nu. I dag har kineserne brug for rådgivning til at opbygge ældreplejen, men på et tidspunkt står plejehjemmene færdige, og så vil der være et stort behov for uddannelse af personalet og teknologi. Her er der et vindue for Danmark, og der er et kæmpe potentiale for vækst og arbejdspladser,” siger administrerende direktør i Type2dialog Helene Hoffmann.
Ugebrevet A4 skrev i morges, at Kina, Indien, Sydafrika og Brasilien står i kø for at købe danske velfærdsydelser. Og alene inden for det seneste år har Type2dialog indgået aftaler med tre spillere på det kinesiske marked.
Et firma, der skal træne plejepersonale, et universitet, der skal uddanne og rådgive kinesere inden for ældreområdet og til sidst et konsulentfirma, der selv vil kunne rådgive private firmaer i at drive plejehjem.
Og det er der ifølge Helene Hoffmann et stort behov for.
”Grundet landets etbarnspolitik kan et enkelt par stå over for at skulle passe fire forældre og otte bedsteforældre. Det kan ikke lade sig gøre, og derfor skal der opbygges den ældrepleje, som landet ikke tidligere har haft,” siger Helene Hoffmann.
Ketchupeffekt lige om hjørnet
Endnu er potentialet kun gået op for få danske virksomheder. Men allerede om fem år vil efterspørgslen tage fart, spår Helene Hoffmann. Derfor handler det om at være med allerede nu.
”Om fem år vil der komme en ketchupeffekt, og vi vil se et boom. For virksomheder som vores, der vil levere produkter og viden til Kina, handler det om at være med i opløbet i de kommende år, så vi kan tilpasse os markedet og være klar,” siger Helene Hoffmann og fortsætter:
”Flere skal indse, at alt det, vi har investeret i vores flotte velfærdssystem de sidste 60 år, er det, vi nu skal til at leve af at give videre til andre.”
Toget kører forbi
For danskerne er i dag langtfra gode nok til at dele ud af deres viden, når andre lande er interesserede, mener Helene Hoffmann.
”De ser en udstillingsmodel i kommunerne, som vi stolt viser frem, men når de vil købe, er eksporthylden tom. Så tager de videre for at købe det et andet sted. Lige nu kører toget forbi os, og det er rigtig ærgerligt,” siger Helene Hoffmann.
I det hele taget har starten herhjemme været træg. For problemet er, at små virksomheder, der har viljen til at satse på det kinesiske marked, ofte ikke har kapitalen til at komme i gang.
”Det handler i den grad om at have kapital. Det er især mindre virksomheder, der tør at tænke ud af boksen og tør tage af sted. Men de har ikke kapitalen til det,” siger Helene Hoffmann, der efterlyser flere større spillere som ISS, COWI og Falck, der kan være med til at løbe markedet i gang.
For som hun siger:
”Når ketchupeffekten kommer, kan det ikke nytte noget, at vi kun er få, der er klar, og Danmark så ellers må melde udsolgt. Det ville være helt vanvittigt,” siger Helene Hoffmann.