Fem rederier risikerer bøder for at forurene med svovl
Kontrol har vist for meget svovl i brændstoffet, så nu er fem udenlandske rederier meldt til politiet.
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) vil snyderi med svovl i brændstof til livs. Arkivfoto.
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) vil snyderi med svovl i brændstof til livs. Arkivfoto. Foto: Steen Brogaard/presse/Free


Miljø- og Fødevareministeriet har meldt fem rederier til politiet for at have mere svovl i brændstoffet, end reglerne tillader. Det oplyser ministeriet i en pressemeddelelse.

Grænserne for, hvor meget svovl der må være i brændstoffet, har til formål at reducere luftforurening.

- Den økonomiske gevinst ved at snyde er stor. Derfor har vi sat ind med en styrket kontrol af svovl i skibes brændstof, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) i pressemeddelelsen.

Ministeriet oplyser, at der er tale om fem udenlandske rederier. Derudover blev et rederi politianmeldt sidste år.

Anmeldelserne er sket, efter at olieprøver har afsløret, at skibenes brændstof indeholdt mere svovl end det tilladte. Prøverne viste mellem 20 procent over grænseværdien til næsten ni gange for højt indhold.

- Svovl og partikler er skadelige for mennesker og miljø, og derfor er det vigtigt, at vi får stoppet de rederier, der snyder med svovl i brændstoffet, siger Esben Lunde Larsen.

Skibes svovludledninger er ifølge ministeriet en betydelig kilde til luftforurening. Siden 1. januar 2015 har der været strengere krav til skibe, der sejler i Nord- og Østersøen. Deres brændstof skal indeholde 90 procent mindre svovl.

For at sikre, at de strengere regler bliver overholdt, har Miljø- og Fødevareministeriet skærpet kontrollen, og det er ifølge ministeriet selv det, der er årsagen til de nye politianmeldelser.

De anmeldte rederier risikerer bøder af en størrelse, der ifølge EU's regler skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen, fratage økonomisk fortjeneste og virke afskrækkende.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.