EU-parlamentarikere: Deleøkonomi slører arbejdsforhold
Deleøkonomien skjuler dårlige arbejdsvilkår, mener europaparlamentarikere fra SF og Folkebevægelsen mod EU.


Der er kæmpestor forskel på, om to eller flere personer i en bil deler udgifterne, når de skal fra A til B, eller om en privat chauffør, som eksempelvis en Uber-chauffør, tjener penge på at fragte kunder fra det ene sted til det andet.

Det ene er delekørsel, og det andet er ren taxatjeneste.

Sådan siger Rina Ronja Kari, som er europaparlamentariker for Folkebevægelsen mod EU.

Hun er skuffet over EU-Kommissionens udspil til deleøkonomi, der i dag bliver behandlet vidt forskelligt rundt omkring i EU's indre marked.

- Vi har brug for at lave en skillelinje. Det skal vi for at sikre, at folk betaler deres skat, men også at de arbejder under ordnede vilkår og får en ordentlig lån, siger Rina Ronja Kari.

- Der er ikke noget i kommissionens udspil, der kommer til at løse de problemer, der er med eksempelvis Uber, som prøver at udnytte hullerne i vores arbejdsmarked, siger hun.

Også Margrete Auken, medlem af Europa-Parlamentet for SF, er nervøs for, at deleøkonomien kan blive et røgslør, der dækker over dårlige arbejdsforhold.

- Det er på høje tid, at EU-Kommissionen kommer med fælles retningslinjer. Der er fantastiske potentialer i deleøkonomien - men det skal ske på ordnede forhold, siger Margrete Auken i en skriftlig kommentar.

- Man kan ikke få carte blanche til at operere efter egne regler, bare fordi man siger, der er tale om deleøkonomi, siger hun og nævner specifikt Uber.

- Bare fordi der er en smart og brugervenlig app, skal man ikke miste sin kritiske sans. Uber er et andet navn for gammeldags snyd. Det er ikke en innovativ forretningsmodel, der står bag deres billige priser, udtaler hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.