DSB: Udskudt signalprogram giver ikke flere forsinkelser
Banedanmark har forsikret DSB om, at signalsystemet kan holdes stabilt, indtil et nyt er blevet implementeret.
DSB regner ikke med, at det vil betyde flere togforsinkelser, at implementeringen af Banedanmarks nye signalprogram bliver forsinket i to år.
DSB regner ikke med, at det vil betyde flere togforsinkelser, at implementeringen af Banedanmarks nye signalprogram bliver forsinket i to år. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix


Togpassagerer må i endnu flere år trækkes med et forældet signalsystem, som står langs de danske jernbaner.

DSB forventer dog ikke, at det vil betyde flere togforsinkelser, at implementeringen af Banedanmarks nye signalprogram bliver forsinket i to år.

Det siger Anders Egehus, som er direktør for driften i DSB.

- Vi regner ikke med flere forsinkelser på grund af udskydelsen. Banedanmark siger, at det nuværende signalsystem kan holdes stabilt, og ud fra det må jeg stole på, at der ikke kommer flere forsinkelser, siger Anders Egehus.

- Så som udgangspunkt vil det ikke betyde noget her og nu, men det betyder selvfølgelig, at den forventede forbedring for togdriften er udskudt, siger han.

Med det nye signalprogram bliver signalerne, som står langs jernbanerne, flyttet ind på en skærm i lokomotivførerens førerrum.

Der er tale om de to signalsystemer ERTMS og CBTC.

ERTMS er et fælleseuropæisk system, og det er det signalsystem, der skal være på den danske fjernbane. CBTC er et bybanesystem, der skal være på S-banen i København.

Forsinkelsen betyder, at DSB må gennemgå selskabets egne planer for implementeringen af det nye system.

Det gælder blandet andet planen for lokomotivførernes uddannelse i det nye system og omlægningen af tog til signalprogrammet.

- Og så skal vi selvfølgelig have set på nærmere på de kommende års køreplaner, siger Anders Egehus.

Heller ikke hos Arriva forventer man yderligere forsinkelser. Arriva kører tog på flere jernbanestrækninger i Jylland.

- Det eksisterende signalsystem er jo et gammelt system, og det giver nogle ulemper, siger Pia Hammershøy Splittorff, som er trafikselskabets kommunikationschef.

- Men vi gør rigtig meget for at kompensere for det på vores togstrækninger, og derfor kan vi stadig køre med høj rettidighed, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.