Hvis du kørte med tog i dagene omkring pinse og Kristi himmelfart og syntes DSB-personalet så godt pressede ud, har du ikke været helt galt på den.
I de perioder betød forsinkede sporarbejder på Fyn aflyste toge, forsinkelser og togbusser, og det gjorde mange rejsende sure - hvilket de ansatte i DSB’s toge fik at føle.
Det siger fællestillidsmand for togpersonalet hos DSB Mikkel Channo Jessen til Avisen.dk.
- Vi måtte undskylde og forklare mange gange til passagererne og lytte på forståeligt nok sure kommentarer, siger han og tilføjer:
- Sygefraværet steg signifikant i de dage.
DSB: Ja, det er hårdt
I DSB medgiver underdirektør for togdrift, Anette Hougaard, at det er et stort arbejde, der hviler på de ansattes skuldre, når køreplanerne smuldrer.
- Jeg tror helt sikkert, man bliver påvirket. Mange fik lange arbejdsdage på 10-12 timer. Og det er klart, man bliver påvirket af, at folk er vrede og skuffede.
Men hun afviser, at presset på de ansatte har givet ekstraordinært flere sygemeldinger:
- Vi mener ikke, at der var en signifikant stigning i antallet af sygemeldte. Det steg med 10-15 procent, men det ser vi også i andre perioder.
Skuffede og vrede passagerer er heller ikke som sådan et problem for arbejdsmiljøet, forklarer Mikkel Channo Jessen.
- Det kan vi sagtens holde til for en stund, men når det står på i flere uger, sådan som det gjorde, og man måtte springe fra den ene heksekedel til den anden – så bryder man sammen.
Forsinkelserne i sporarbejdet betød, at togpersonalet måtte med taxa mellem byerne for at fortsætte vagten på næste tog. Mange nåede derfor ofte ikke at holde pause.
- DSB havde lagt en for stram tidsplan, bl.a. for hvor hurtigt en taxa kunne nå fra én by til en anden. 37 minutter fra Odense til Nyborg, fortæller han.
Ifølge vejviserservicen Google Maps er 37 minutter akkurat den tid, det tager at køre i bil fra Odense til Nyborg, altså uden kø på motorvejen, og den tid det tager at gå ud til taxaen.
Ris og ros til DSB
Til trods for kritikken er Mikkel Channo Jessen ikke vred på DSB. Han mener nemlig, at arbejdsgiveren lyttede, da personalet sagde stop. Løsningerne kom bare alt for sent.
- Lige efter pinse, hvor sporarbejdet skulle have været færdigt, var det en meget kaotisk situation, forklarer han.
Ifølge ham gik det hårdt ud over medarbejderne, at DSB ikke havde nogen nødplan klar i skuffen, hvis sporarbejdet ikke skulle blive færdig til tiden – sådan som det skete hele to gange.
Hos DSB afviser Anette Hougaard kritikken:
- Bane Danmarks sporarbejde blev forsinket med en uge i begge ender, og der hang vores planer rigtig nok ikke sammen, og vi skyndte os at lægge en ny.
Hun peger endvidere på, at DSB gør et stort arbejde for at efteruddanne medarbejderne til at passe godt på sig selv, når situationerne bliver pressede.
Indenfor det seneste år har togførerne derfor fået en efteruddannelse i konflikthåndtering.
- Det er meget vigtigt for os, at vores medarbejdere er godt rustede, fastslår underdirektøren for togdriften.