DSB barberer en del af gælden
I årets første ni måneder har jernbaneselskabet DSB øget overskuddet og barberet en del af gælden.
DSB har i løbet af året haft fremgang og øger overskuddet.
DSB har i løbet af året haft fremgang og øger overskuddet. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


DSB har i løbet af året haft fremgang på kundesiden og samtidig været i stand til at sænke omkostningerne en anelse.

Det afspejler sig på bundlinjen, hvor DSB i årets første ni måneder har opnået et resultat før skat på 656 millioner kroner. Det er mere end en fordobling i forhold til 2013, fremgår det af DSB's regnskab for årets første ni måneder.

I Danmark rejste 140,2 millioner mennesker med DSB i årets første ni måneder. Det er 3,1 millioner flere end sidste år.

En stor del af DSB's indtægter kommer fortsat fra den kontrakt, som jernbaneselskabet har med staten.

I de første ni måneder udgjorde de indtægter knap 3,7 milliarder kroner. DSB skal senest ved udgangen af året forhandle en ny trafikkontrakt med staten, da den nuværende udløber.

Passagerindtægterne steg med 34 millioner kroner til 3,7 milliarder kroner, hvilket forklares med flere rejsende i S-togene og den regionale trafik samt en højere gennemsnitspris på billetterne.

DSB har på S-togslinjen og regional- og fjerntogene været i stand til oftere at køre til tiden, mens det er gået den anden vej over Øresund.

Mens DSB har formået at øge overskuddet, har det samtidig barberet mere end en milliard kroner af gælden. DSB er dog ikke gældfri endnu, da gælden ved udgangen af september var på 9,6 milliarder kroner.

- Vi er godt på vej til at nå i mål med "Et sundt DSB", lyder det fra bestyrelsesformand Peter Schütze i en kommentar til regnskabet.

"Et sundt DSB" var en spareplan, som DSB satte i verden for at sænke omkostningerne. Det skulle blandt andet ske ved at afskedige 1000 ansatte.

Siden 2011 er 978 medarbejdere blev afskediget, hvilket også var tilfældet ved halvårsregnskabet i september.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.