- Det er en rædselsfuld historie om svigt og et dybt uacceptabelt forløb. Det er både en advarsel til Hørsholm Kommune og til landets andre kommuner om, at kombinationen af besparelser og for dårlige procedurer kan være livsfarlig, sådan siger Olav Felbo, chefkonsulent i Ældre Sagen til Frederiksborg Amts Avis, om en episode, hvor en ældre mand faldt i sit hjem og lå to dage, før han blev fundet. Han døde ugen efter.
Ifølge Ældre Sagen havde manden, der led af sukkersyge, tidligere været visiteret til bad, men efter en periode med genoptræning vurderede kommunen, at han kunne klare badene selv. I efteråret 2014 valgte man desuden at fratage ham hans nødkald, da man vurderede, at han kunne bruge sin mobiltelefon.
Mobiltelefon er en dårlig løsning
- Han falder to gange efter det. I december 2014 bliver han fundet af et blomsterbud. Da burde man havde sagt sig selv, at han skulle have et nødkald, siger Olav Felbo, som forklarer, at da manden falder den sidste, fatale gang, kan man se på hans mobil, at han har forsøgt at sende sms'er midt om natten til tilfældige mobilnumre, men uden at få kontakt.
- Det er klart, at han ikke er i stand til at gøre det rationelle og taste 112. Det er det farlige ved mobiltelefoner i forhold til nødkald. Det er ikke så god en løsning for et menneske under pres. Men på nødkaldet har du en stor orange knap, og så skal du bare trykke, siger Olav Felbo.
Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Hørsholm Kommune til kritikken fra Ældre Sagen. Kommunen er i gang med at gennemgå tilbud og procedurer på området som en følge af hændelsen.