For mange elever med særlige behov bliver stuvet ind i almindelige folkeskoleklasser. Men det har ifølge lærerne en direkte negativ effekt på det psykiske arbejdsmiljø. Det skriver dr.dk.
En ny undersøgelse lavet af Aalborg Lærerforening viser eksempelvis, at 60 procent af folkeskolelærerne er for presset i hverdagen, hvis klassen har for mange elever med særlige behov.
Grunden skal findes i regeringens inklusionsmålsætning, hvor elever med eksempelvis ADHD og autisme i stigende grad skal inkluderes og dermed flyttes fra specialklasser over i almindelige skoleklasser.
Men bliver antallet af disse elever for stort, kan det blive en stor mundfuld for lærerne. Det fortæller formanden for Organisations- og arbejdsmiljøudvalget i Danmarks Lærerforening, Per Sand Pedersen.
- Lærerne føler sig voldsomt presset i hverdagen, og en af årsagerne, de angiver, er udfordringerne omkring inklusionsopgaverne, siger Per Sand Pedersen til DR Nyheder.
Det får flere lærere til at søge hjælp hos Danmarks Lærerforenings rådgivningstelefon. Her er antallet af henvendelser steget med fem procent siden 2013.
- Vi har set en stigning i folk, der føler, det er kommet så vidt, at de må kontakte foreningen for at få hjælp eller blive henvist til noget hjælp. Det er en tendens, som vi tror, vil fortsætte, siger Per Sand Pedersen til DR Nyheder.
På Svend Gønge skolen i Lundby, lidt uden for Vordingborg, er antallet af stresstilfælde eksploderet på det seneste. Her er hver syvende lærer sygemeldt med stress. Det fortæller arbejdsmiljørepræsentanten på skolen.
- Vi har fem, som har haft længerevarende sygdom med arbejdsrelateret stress. Vi er 34 lærere, så det er godt og vel hver syvende, siger Peter Fisker til DR Nyheder.
Kravet om større inklusion blev vedtaget af regeringen sammen med SF, Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti tilbage i 2012.
Målet er, at 96 procent af alle skolebørn i 2015 skal modtage almindelig undervisning.
Newspaq