Discovery og Eurosport får OL-rettigheder
IOC offentliggjorde mandag, at Eurosport og Discovery får tildelt alle OL-rettighederne fra 2018 til 2024.
Den internationale olympiske komité (IOC) tildelte mandag alle OL-rettigheder fra 2018 og frem til 2024 til det globale medieselskab Discovery Communications.
Den internationale olympiske komité (IOC) tildelte mandag alle OL-rettigheder fra 2018 og frem til 2024 til det globale medieselskab Discovery Communications. Foto: Claus Bonnerup/POLFOTO


Den internationale olympiske komité (IOC) tildelte mandag alle OL-rettigheder fra 2018 og frem til 2024 til det globale medieselskab Discovery Communications.

Rettighederne gælder for tv og alle andre platforme, oplyser Discovery Communications, som i forvejen er en af de førende europæiske udbydere af sport.

Selskabets kanaler Discovery og Eurosport leverer sportsdækning på flere medier til mere end 700 millioner seere i hele Europa.

Mandagens offentliggørelse er starten på et langvarigt partnerskab mellem verdens største sportsbegivenhed - de olympiske lege - og Discovery Communications, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

- I dag er en historisk dag, idet vi tilføjer de olympiske ringe til Discovery Communications' portfolio af udbud.

- Dette langvarige samarbejde med IOC fastslår Eurosports position som markedsleder på sport i Europa og vil i væsentlig grad forstærke Eurosports tilstedeværelse på alle platforme, siger direktør i Discovery Communications, David Zaslav.

Der er ikke i pressemeddelelsen nævnt noget om de danske tv-selskabers mulighed for at sende billeder fra legene, som de har gjort de seneste mange år.

Ifølge dpa har Discovery Communications dog tænkt sig at sælge portioner af rettighederne videre til tv-selskaber på de europæiske markeder.

Aftalen om rettighederne til de to vinter-OL og to sommer-OL har en værdi af 1,3 milliarder euro.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.