Den hjernevridende Rubiks Terning mister sit varemærke
Opfinderen af det tredimensionelle puslespil kan nu risikere, at konkurrenter bruger terningen som reklame.
Det over 40 år gamle puslespil bliver fortsat solgt i over 10 millioner eksemplarer om året.
Det over 40 år gamle puslespil bliver fortsat solgt i over 10 millioner eksemplarer om året. Foto: Simon Læssøe/Scanpix


Rubiks Terning, et af verdens mest kendte puslespil, er blevet frataget dele af sit varemærke af EU-Domstolen.

Dermed kan Erno Rubik, opfinderen af terningen, samt andre rettighedsindehavere af puslespillet risikere, at andre legetøjsfabrikanter bruger varemærket til at sælge billigere imitationer.

Det er Simba Toys, en tysk legetøjsfabrikant, der har anlagt sag ved EU-Domstolen for at få annulleret varemærket.

I første omgang blev sagen afvist, men Simba Toys appellerede til højeste EU-instans, som nu har givet Simba Toys medhold.

Ifølge EU-Domstolen skyldes annulleringen af varemærket, at terningens roterende funktion er en såkaldt "teknisk opfindelse", som ikke er unik nok til, at Erno Rubik kan tage patent på den.

Rubiks Terning har ellers været et beskyttet varemærke siden 1999.

Den berømte terning er stadig meget populær 40 år efter dens opfindelse.

Der bliver solgt omkring 10 millioner eksemplarer af terningen om året.

Der har de seneste år været flere eksempler på firmaer, der har mistet deres varemærkerettigheder over opfindelser med karakteristiske faconer.

Firmaet Nestlé formåede ikke at få varemærket sin firefingerformede Kitkat-chokolade.

For seks år siden mistede danske Lego retten til alene at bruge sin røde legoklods som varemærke.

Dommen betød, at Legos konkurrenter må bruge billeder af klodser, der ligner Legos røde klods i deres markedsføring.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.