De rejseglade kan glæde sig over kampklart Norwegian
Efter et pauseår er lavprisselskabet Norwegian klar til hård konkurrence igen, vurderer Sydbanks analytiker.
Norwegian er klar til hård konkurrence igen efter et pauseår.
Norwegian er klar til hård konkurrence igen efter et pauseår. Foto: Norwegian Air Shuttle/Free


Konkurrencen mellem luftfartsselskaberne i Norden står til igen at blive intensiveret, efter at lavprisselskabet Norwegian har haft et solidt år. Det vurderer aktieanalysechef hos Sydbank, Jacob Pedersen, efter at selskabet har offentliggjort sit regnskab.

I 2015 leverede Norwegian Air Shuttle en pæn omsætningsfremgang og vendte et minus på 1,1 milliard norske kroner i 2014 til et plus.

- Det har været sundt for Norwegian at tage en vækstpause i 2015. Det har gjort, at man har fået rettet op på mange af de udfordringer, der prægede 2014, siger Jacob Pedersen til Ritzau.

Efter voldsom vækst i en årrække gik det langsommere for Norwegian i 2015, da man havde problemer med at få leveret fly og var ramt af priskrig.

Nu da selskabet har fået lagt et profitabelt fundament, er der dog igen lagt op til vækst. Ved udgangen af 2015 havde Norwegian en flåde på 105 fly. Ikke mindre end 21 nye fly ventes at komme til i 2016. De skal i luften.

- Norwegian kommer til at vokse kraftigt igen i 2016, så det er et selskab med masser af ambitioner og masser af fremdrift.

- Det vil gøre konkurrencen hårdere. Ryanair er kommet til København, og SAS vil også øge sin kapacitet. Så danskerne kan godt se frem til et rigtigt dejligt år med lavere billetpriser og flere nye destinationer, siger aktieanalysechefen.

Det vil samtidig blive hjulpet af de lavere brændstofpriser, der bør gøre det muligt for luftfartsselskaberne at sænke billetpriserne.

Norwegian venter i sit regnskab en gennemsnitlig pris for et ton jetfuel på 350 dollar. I 2015 var prisen 583 dollar, og året forinden var den helt oppe på 975 dollar.

Ifølge den internationale luftfartsorganisation Iatas seneste estimater vil den samlede brændstofregning for verdens luftfartsselskaber falde med 103 milliarder dollar i 2016 i forhold til 2015.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.